donderdag 11 juli 2024

Op 't ritme van de drummer mijmert Charlie over de poëzie van de korte keten

MIJN POSTS worden almaar korter, niet doordat ik minder te zeggen heb, wel behoef ik er minder woorden voor, vrucht van vele jaren oefenen in bondigheid: handpalmverhalenvignettendrabbelseenparagraafverhalenmini-essays en oneliners (altijd 17 lettergrepen, geen leestekens, geen kapitalen.) Zoals ook deze Oneliner van de korte keten. ’t Is een van de 100 oefeningen die ik in ’t genre aan ’t maken ben. Al deze experimenten komen tegemoet aan het vermoeden dat internetlezers een extreem korte spanningsboog hebben: ze scrollen, zo heet het, over je tekst en surfen vervolgens gauw weer verder. Ik weet niet of dat allemaal wel waar is, maar 't zou me ook niet verwonderen… 
Vergelijk m'n oneliners met de toonladders van de pianist, de schetsen van de tekenaar, de kleiwerkjes van de beeldhouwer… We doen het ook om de stiel goed in de vingers te houden. Nog iets: een van de voordelen van ’t internet is dat je klank en beeld aan je verhaal kunt toevoegen, Charlie Chaplin bijvoorbeeld die over de korte keten mijmert op het ritme van de drummer van Garageband.  (Flor Vandekerckhove)

www.youtube.com/watch?v=RSM69XLNJBs


nooit zoekt de ware dichter de kortste weg naar de korte keten

Geen opmerkingen: