zondag 14 juli 2024

GAUW! volledig herschreven in experimentele provoverzen



OP 23 MEI titelt de krant: ‘Chinese soaps vertellen het in 3 minuten’. 't Zijn microdrama’s die je op je telefoon streamt’. Ze ‘passen in de levensstijl van jonge, hypermobile consumenten. Je kunt ze snel bingen op de metro en vereisen geen wekenlange concentratie.’ Microdrama's! Het internet revolutioneert waarlijk de literatuur. ’t Is een nieuwe stap in een evolutie die al lang bezig is, in 2012 door Alessandro Baricco beschreven in De barbaren en door Kenneth Goldsmith in Wasting Time on the Internet (2016).
Missen mainstreamliteratoren de boot? Een mens krijgt toch die indruk, ja, maar misschien is ‘t alleen maar een indruk, misschien produceren literatoren wel degelijk nieuwsoortige, interessante literatuur op ’t internet, misschien gaan ze wel degelijk de uitdaging aan, en weten we dat niet doordat internetschrijvers door het literaire veld gepasseerd worden, 't is een reëel bestaand probleem dat ik aanklaag in De blogger en de literaire markt.

GAUW! is het eerste boekje dat ik schreef nadat ik eind 2013 besloten had alleen nog digitaal te publiceren, het was mijn eerste langere publicatie in de digitale wereld. 
Gaandeweg nam mijn stielkennis toe, mijn literair kunnen eveneens, waardoor het boek in opeenvolgende edities scherper werd. De vierde editie voegde er voor ’t eerst links aan toe, waardoor lezers nu, in die ‘muziekeditie’, ook naar liedjes kunnen luisteren uit de tijd waarin GAUW! zich afspeelt. 
In deze nieuwste, vijfde editie behoud ik de verworvenheid van die links, de muziek blijft, wel herschrijf ik het verhaal helemaal in experimentele, formele provoverzen, een zelfbedachte vorm die me verplicht om keuzes te maken die tegemoet komen aan de verwachtingen van surfende en scrollende internetlezers, ook erg geschikt voor wie, zoals ik, een korte spanningsboog heeft… 
GAUW! dat lang de stempel van het oude schrijven in zich bleef dragen en in de vierde editie nog altijd meer dan 23.000 woorden telde, is nu echt internetliteratuur geworden, waarbij ik ’t zelfde verhaal in minder dan 4.000 woorden vertel.
Flor Vandekerckhove

De vijfde editie van GAUW! ligt nu in De Weggeefwinkel. Zoals alle e-boeken van Uitgeverij De Lachende Visch is ook deze vijfde editie van GAUW! gratis voor wie erom vraagt. Doe het meteen via liefkemores@telenet.be en de meiden van De Weggeefwinkel zorgen ervoor dat het boekje meteen in je mailbox valt. (Verkrijgbaar in pdf of epub.)

Geen opmerkingen: