vrijdag 12 juli 2024

Vijf verhalen uit het sparrenbosje



VIJF verhalen geïnspireerd door het sparrenbosje van Bredene. Met in de hoofdrol het sparrenbosje zelf en als figuranten al de makkers waarmee ik daar een kindertijd gedeeld heb. (Flor Vandekerckhove)

1. Frisco is het verhaal van een oorlogsruïne in het sparrenbosje, die we als jongenskamp gebruikten. Op de gevel stond reclame voor Frisco, vandaar de naam. We hebben er nog een foto van gevonden. Lees het verhaal, klik hier.



2. Pralines, het waargebeurde verhaal van iets wat ik achteraf in het politiebureau mocht gaan uitleggen. Ik had gezworen om de zaak geheim te houden, maar vandaag ontbloot ik voor het eerst de waarheid, en wel hier.

3. Winnaar. Het verhaal van een jongenskoers in het sparrenbosje, een bergwedstrijd als ’t ware, echt gebeurd. Ik herinner me dat ik aan de meet stond te juichen en riep: ‘Fredje, Fredje wa doede nu?’ Een ongecontroleerde uitroep van vreugde die later, zij het in een licht gewijzigde versie, bekend geraakt is door de sportreporter Michel Wuyts. Het verslag van onze reporter ter plaatse staat hier.

4. Nooit meer! Even dacht ik eraan om desperado te worden, De praktijk viel evenwel tegen: ‘Het angstzweet breekt mij uit. Stel dat de tram … Volle vaart. Stel dat de tram ontspoort … Stel dat er gekwetsten vallen … Of doden … Stel dat iemand ons gezien heeft … Stel…’ ik hield er jarenlang een nachtmerrie aan over. Echt gebeurd, lees het hier.



5. Het wonder van barmhartigheid, een prozagedicht dat verslag uitbrengt van een wonder dat ik het sparrenbosje aanschouwd heb. ‘Daar, op die duintop, vlak voor het paviljoentje en vlak voor mijn ogen keerden de rollen zich om…’ Dat kun je beluisteren als je  hierop drukt

Geen opmerkingen: