vrijdag 18 november 2016

Veelwijverij op Vlaamse televisie!

Niets is wat het lijkt in de
spektakelmaatschappij.
Een middenklassengezin zit in een schuitje dat draaiend van het watervalletje dendert. Ik kijk geconcentreerd naar de reclamespot. Opspattend water, dolle pretparkpret.
Telkens die commercial het scherm passeert wordt mijn aandacht getrokken door de vader, een atletisch gebouwde medemens. Zijn haarsnit is correct, zijn kleren zijn correct, zijn lach is correct. Hij heeft er echt plezier in, dat zie je. Hij houdt van zijn gezin en van het pretpark. Hij is een gezonde mens, een hardwerkende Vlaming, een modelvader, een voorbeeldige pretparkbezoeker en een super echtgenoot. Ik denk dat vrouwen hem sexy vinden.
Ik ken die mens, maar ik kan hem niet thuiswijzen. Telkens ik de spot zie passeren breek ik me het hoofd. Waar heb ik die man al eerder gezien?
Ik wacht op het nieuwsoverzicht, maar eerst wordt me nog iets van Willems getoond, een fabrikant van veranda’s. Ik zie een klassieke, een moderne en een protserige veranda. De advertentie sluit af met beelden van een gezin dat toeslaat. Contract getekend. Handdruk. Willems blij, vrouw glundert, man lacht.
De man… Het is díe man…
Nu vraag ik je: hoe groot is de kans dat je twee keer gefilmd wordt en daarmee ook twee keer op de tv komt? Die kans is klein, antwoord je. Dat is juist, maar ze is niet onbestaand. Onmogelijk is het niet dat een mens in twee verschillende televisiespotjes terechtkomt.
Dat is, denk ik eerst nog, wat dat gezin overkomen is. Nadat het gezin dolle pretparkpret beleefd heeft is het met de middenklassenwagen naar Willems gereden om daar een veranda te kopen. Het gezin wordt twee keer gefilmd. De twee advertenties tonen me dezelfde aantrekkelijke, lachende, gelukkige mensen.
Ik wacht tot ik de Willemsreclame nog eens te zien krijg. Dan valt het me op. De vrouw waarmee de man die veranda koopt… Dat is niet de vrouw waarmee hij eerder in dat pretparkschuitje zat. Na het pretparkbezoek heeft hij zijn eerste vrouw thuis afgezet om daarna, met zijn tweede vrouw, een veranda te gaan kopen.
Zo zie je maar. Hagelwitte tanden, aanstekelijke lach. Je denkt dat je een voorbeeldige familieman te zien krijgt, een mens om jaloers op te zijn, een voorbeeld voor het mannendom, de ideale schoonzoon… Blijkt dat het een bigamist is.
Flor Vandekerckhove
Een reactie posten