maandag 22 mei 2017

De kat van Aleksandra

Beneden in de studio verblijven Aleksandra en haar kinderen. Bart zegt dat het voorlopig is, Bart is haar werkgever. Er is ook een kat, dat weet ik doordat de kat en ik elkaar in de gang kruisen. Aleksandra brengt het beest clandestien in huis, omdat ze denkt dat de kat er voor mij te veel aan zou zijn. Dat is niet het geval, ik ben een kattenmens, alleen vraag ik me af hoe ze dat in die studio georganiseerd krijgen, Aleksandra, de kinderen, de kat.
Het is een Litouwse kat. Hij komt, net als Aleksandra en de kinderen, per bus naar hier. Die bus vertrekt in Litouwen en rijdt tot in Frankrijk. Her en der stopt hij om vrouwen uit te laten die onderweg tewerkgesteld zijn. Hier haalt de chauffeur ook Aleksandra’s kat uit de bagageruimte.
Intussen is de kat ervandoor. Op ’t koertje springt hij op de muur en vervolgens op het afdak en daarna snelt hij over de daken de vrijheid tegemoet. Aleksandra komt het me zeggen: ‘Cat’, zegt ze en ‘cryed’. Ze zegt het met een Litouwse tongval: ‘Crrrraaied’. Ze pulkt aan haar oogleden, waardoor ik weet dat ze geweend heeft en ze wijst naar het dak waarover de kat het hazenpad gekozen heeft.
Ik probeer haar gerust te stellen en zeg dat de kat geen vogel voor de kat is. Ik vertel haar het waargebeurde verhaal van Frodo die zeven maanden van huis weg was. Die heb ik op een dag in de duinen weergezien. Ik heb Frodo! Frodo! geroepen en hij is met mij naar huis teruggekeerd. Hier heeft hij goed gegeten, ferme tuk gedaan, en daarna is hij er weer ervandoor gegaan, deze keer voorgoed. Dat laatste vertel ik niet aan Aleksandra, ze blijft me onderbreken: crrrraaied, crrrraaied! Mijn Engels schiet te kort om haar te troosten.
’s Nachts moet ik aan de kat denken. Hij loopt langs bermen, ontwijkt bussen die van Litouwen naar Frankrijk rijden, haalt visresten uit vuilnisbakken, glipt onder prikkeldraadversperringen. In kampen ontsnapt hij aan hongerige asielzoekers en schietgrage kampbewakers. Onderweg jaagt hij op muizen, her en der sticht hij een gezin dat hij vervolgens in de steek laat en uiteindelijk komt hij in Litouwen terecht, waar niemand hem opwacht.

Geen opmerkingen: