woensdag 3 mei 2017

Twee urnen

Twee urnen is een verhaal in exact 100 woorden, een drabble. Ik liet me inspireren door het bijbelse verhaal van Esau en Jacob. Dat deed ook Jan van den Hoecke in 1635-1640 met ‘Jacobs verzoening met Esau’, schilderij in het Groeningemuseum in Brugge. Wie meer over het schilderij wil vernemen. in klikt hier.



Een ruzie? Een erfeniskwestie? Ik kan het me niet herinneren, wie dood is herinnert zich niets. Wel weet ik dat beiden het ambt uitoefenen, Jacob bij de boeren, Esau tussen de vissers. Ze rijden naar huis met elk een urne, in elke urne de helft van mijn as. Van beiden krijg ik een zielenmis. En op beide plaatsen is er achteraf soep, linzensoep. Waarna mijn as op twee plekken verstrooid wordt, de helft te land en de andere helft ter zee, een unicum in het begrafeniswezen! Dat laat nogal wat stof opwaaien, maar intussen is ook dat alweer gaan liggen.

Twee urnen op YouTube?

Klik hier

Geen opmerkingen: