woensdag 10 juli 2019

Gedichten aan de markt onttrekken

Billy Collins is niet de eerste de beste, verneem ik hier↗︎ in de Wikipedia. Vermeldenswaard is de geluidsopname die hij in 1997 produceert: The Best cigarette, een collectie van 34 gedichten. Die CD wordt een bestseller. In 2005 geeft men hem opnieuw uit — en nu komt het — deze keer onder een Creative Commons↗︎ licentie, toegankelijk voor Jan en alleman en dus ook voor ons. Is dat niet prachtig? Je moet hier↗︎ maar eens kijken, je kunt die opnames ook gratis op velerlei manieren downloaden. 
Om deze Billy te danken, vertaal ik een van zijn gedichten, zelfs een die niet op de CD voorkomt, waarvoor ik het copyright moedwillig kraak — ik ben, zoals u weet, wat dat betreft een gepatenteerde schuinsmarcheerder. Waardoor u nu niet 34, maar 35 gedichten van Billy Collins kent. Het vijfendertigste heet I Go Back To The House For A Book. Origineel en vertaling staan hieronder broederlijk naast elkaar.
En nog is 't niet gedaan. Zodra ik dit stukje gepost heb, begin ik een verhaal te schrijven geïnspireerd door I Go Back To The House For A Book. Hoe & wat het wordt kan ik nu nog niet zeggen, maar IK ZAL NIET RUSTEN vooraleer ook dat verhaal op de blog staat (of zegt men in de blog, ik weet het niet.) Laat ons morgen afspreken, bij het krieken van de dag, ge zult wat meemaken.
ALLES VOOR DE POEZIE ! ALLES VOOR DE LITERATUUR ! LANG LEVE BILLY COLLINS ! LANG LEVE MEZELF ! 
P.S. Doordat de tijd niet stilstaat heb ik dat verhaal intussen al geschreven, het staat hier !↗︎




Geen opmerkingen: