zondag 30 april 2023

30 april 1975: Saigon valt!


Vietnamese monniken deden aan zelfverbranding, als protest tegen de Amerikaanse oorlog in Vietnam. Een beklijvend beeld uit mijn jeugd.


Vandaag is een verjaardag. Op 30 april 1975 komt er, met de capitulatie van Saigon, een einde aan de oorlog in Vietnam. Ik herinner me die oorlog, ik herinner me ook dat Jean-Paul Sartre in de sixties op de televisie van leer trekt tegen de Amerikanen. Niet dat ik daar als 17-jarige veel van begrijp, maar ik leer er wel uit dat er mensen zijn die niet denken ‘zoals iedereen’. Er komt een barst in de stolp waaronder ik leef. In De Laatste postte ik twee jaar geleden een stukje over dat momentum waarbij wereldgebeuren en persoonlijke ontwikkeling met elkaar samenvallen. Naar aanleiding van de verjaardag van de val van Saigon haal ik dat stukje nog eens op: klik op Barst in de stolp.
Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: