dinsdag 25 april 2023

Herinneringen aan de Anjerrevolutie



25 april is een verjaardag. In 1974 maakt de Anjerrevolutie op die dag een einde aan vijftig jaar dictatuur in Portugal. Ik heb intense herinneringen aan die tijd. ’t Is in de nadagen van die revolutie dat ik, op het Rossio in Lissabon, voor ’t eerst Le temps des cerises hoor zingen, zinnebeeld van de Parijse commune, lied dat het Portugese momentum zeer goed weet te vatten, een sfeer die ik daarna nergens meer heb mogen meemaken. Over dat lied schreef ik later een stukje dat De vijfde strofe heet, en de liedtekst inspireerde me ook tot een gedicht. Op zo’n verjaardag mag je daar wel eens naar luisteren, vind ik, niet per se omdat je me dat gedicht daar hoort declameren, maar omdat ik dat lied daar ook fluit. Fluit ja! Ge moet niet vragen.

Geen opmerkingen: