zaterdag 12 augustus 2023

Aangekoekte lakens van de natte Amerikaanse droom


Meer nog dan uitgever was hij de uitbater van een boekwinkel, en hij betaalde zijn schrijvers graag met boeken uit de voorraad. Daardoor komt het dat er een heel pakket Charles Bukowski in mijn kast staat. In dat pakket zit ook een dun, mooi uitgegeven en door Robert Crumbgeïllustreerd boekje. (°) 
Ik dacht dat die Crumb inmiddels al dood was, een vergissing, de Amerikaan (°1943) leeft in Zuid-Frankrijk. Dat ik dat nu weet, komt doordat al Crumbs kaften voor comics in een verzameling uitgegeven worden, wat in de krant een recensie oplevert. (°°) Ik knip die recensie uit en voeg hem toe aan twee andere die, tot mijn verwondering, al in mijn Bukowski-Crumbboekje zitten. Misschien post ik binnenkort wel een stukje over die recensies, er valt wel een en ander over te vertellen, en ook over recensies in ’t algemeen. Maar nu iets over mijn Bukowski-Crumbboekje. Daarin demonstreert Bukowski perfect wat recensent Johan Faes over Crumbs tekeningen zegt: ‘Van die Amerikaanse droom blijven enkel aangekoekte lakens over.’
Manny Hyman is een stand-upcomedian op z’n retour. Z’n manager spreekt hem erop aan:  ‘You know I like you, Manny, as a person. but you’re not making them laugh, Manny.’ Dan is ’t tijd voor het optreden. Omzeggens lege zaal, nauwelijks enkele bezette tafels. Manny krijgt het ongeïnteresseerde publiek weer niet aan ’t lachen, wat hij wel krijgt is een handgemeen met een dronken klant. De na hem geplande danseressen proberen — hop met de beentjes — de situatie nog te redden, maar ook zij zijn op hun retour. In ’t deurgat kijkt de jonge Benny Blue toe, jonge stand-upcomedian die wat graag Manny’s plaats op ’t podium zou inpikken. Hij ruikt zijn kans, blaast een ballon op in de vorm van een slappe lul met slappe ballen en laat die over de zaal zweven. 'A new star was born.’


(°) Charles Bukowski. There ‘s No Business. Illustrations by R. Crumb. 17 pp. Black Sparrow Press. Santa Barbara. 1984.
(°°) Johan Faes. Oertijd in Amerika, in DM, 5 augustus 2023. Robert Crumb. The complete Crumb comic covers. 320 pp. Concerto. 2023.


In Gauw! verhaalt Flor Vandekerckhove zijn kindertijd in Bredene. De e-boeken (pdf) van De Lachende Visch zijn gratis. 
Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be.

1 opmerking:

JohnnyV zei

Heb hetzelfde boekje in mijn kast staan, denk dat ik "Aangekoekte lakens van de natte Amerikaanse droom" daar nu wel gewoon instoppen moet :)