zondag 22 juni 2014

Het streven

Kan hedendaagse kunst de wereld verbeteren? Zo luidt de ondertitel van een boek dat in de boventitel Het streven heet. Intussen weten we wel je dat zo’n vraag niet met ja of neen beantwoordt. En we weten ook dat het definitieve boek daarover nooit geschreven zal worden. Hans den Hartog Jager heeft dan ook 224 bladzijden nodig om de vraag… open te laten.
Dat is niet erg, want in die 224 bladzijden maken we kennis met veel kunstenaars die zich in hun werk over die problematiek buigen. Sommige namen ken ik, andere ken ik ook, maar die was ik wel vergeten, van enkele kunstenaars die Hans den Hartog Jager vermeldt heb ik een tentoonstelling gezien, andere moet ik nog helemaal ontdekken. 
Al lezend verzamel ik al de namen. Ik beloof mezelf om ze allemaal beter te leren kennen, zowel degenen die me al bekend zijn als de anderen. Het levert me alvast een indrukwekkende inventaris op, een programma waarmee ik lang zoet zal zijn, een plan voor onderzoekingen die ongetwijfeld hun weg naar deze blog zullen vinden: Lewis Hine (foto’s van kindarbeiders), Walker Evans (Let Us Now Praise Famous Men), Olafur Eliasson (Little Sun), Marjetica Potrc, Peter Fend, Renzo Martens (Episode III: Enjoy poverty), Hans Haecke (Shapolsky et al. Manhattan Real Estate Holdings, a Real-Time Social System, as of May 1, 1971), Joseph Beuys (de kunstenaar was betrokken bij de oprichting van drie politieke partijen), The Guerrilla Girls, Constant (New Babylon), Andres Serrano (Sign of times), Anselm Kiefer (Occupations-serie), Steve McQueen (Static / Gravesand), Francis Alÿs (When Faith Moves Mountains), Martha Rosler, Andrea Fraser, Jonas Staal, Peter Fend, Richard Florida (New Model), Werner Herzog (Fitzcarraldo), David Hammons (Spade with chains / African American Flag), Adrian Piper, Judy Chicago, Hannah Wilke, Martha Rosler (Semiotics of the Kitchen)…
Wat zouden die kunstenaars zelf geantwoord hebben op de vraag van Hans den Hartog Jager? Kan hedendaagse kunst de wereld verbeteren? Ik denk dat ik hun reacties in één zin kan samenvatten: ‘Neen,' zo zullen ze zeggen, 'we kunnen het alleen maar proberen.’
Flor Vandekerckhove
Hans den Hartog Jager, Het streven. Uitgeverij Athenaeum Polak & Van Gennep. 224 pagina’s. € 19,95



Geen opmerkingen: