donderdag 28 mei 2015

Een buschauffeur met een haarwrong


[Trois Morceaux en Forme de Poire et… Un Morceau en Forme de Chignon.] — Ik sta op een verhoog. Voor me zitten vrouwen van het type dat gedichten schrijft. Allemaal jonge grieten, maar helemaal achteraan zit een dame van middelbare leeftijd die zich meteen kenbaar maakt als de Belgische nicht van L.K.Merate, de Britse dichter waarover ik het op dat verhoog zal hebben. Ze valt op doordat ze het uniform van De Lijn draagt en ze heeft ’r haar in een hoge wrong gedraaid, waardoor ze boven iedereen uittorent. De nicht van L.K.Merate blijkt een buschauffeur te zijn met een chignon. Haar aanwezigheid vult heel de zaal, wat me zenuwachtig maakt. Het betert niet wanneer ze me onverwachts een vette knipoog geeft, een teken dat ik maar moeilijk kan duiden. En terwijl mijn lezing van start gaat, dwalen mijn gedachten af naar die haartooi die niet erg praktisch is voor een buschauffeur. Eerst geef ik altijd een korte biografie, maar nu vraag ik me af of ’t waar is dat vrouwen destijds een kous in zo’n haarwrong staken om die meer volume te geven. Daarna zeg ik normaliter iets over het jeugdwerk van de poëet, maar nu denk ik dat het gebruik van zo’n kous wellicht uit de tijd stamt waarin de repair champoo & conditioner nog onbestaande is. Verder vertel ik altijd hoe L.K.Merate destijds Liverpool ontvlucht is en berooid in Londen arriveert, terwijl het me nu opeens belangrijker lijkt te constateren dat daar vandaag geen kousen meer voor gebruikt worden, om zo’n chignon volume te geven, dat er nu strong hold mousse is, een product dat zo’n dichtersnicht eerst in haar hand moet spuiten tot ze een volume ter grootte van een tennisbal krijgt. In Londen vindt L.K.Merate werk als chauffeur van ’t openbaar vervoer, net zoals zijn nicht dat in België doet, wat een merkwaardige overeenkomst is, maar die nicht moet, vooraleer ze de dagtaak aanvangt, met een langbenige kam, vanaf de wortels naar de top, door de mousse in ’r haar gaan. De poëet L.K.Merate schrijft vier dichtbundels vol buslijngedichten die niemand leest, maar zijn nicht kamt al dat haar naar voren en bindt het vast in een paardenstaart die bovenop haar hoofd, krek in ’t midden, begint. Ze crepeert die staart terwijl ze hem hoog in de lucht blijft houden. Vervolgens rolt ze hem van boven naar beneden op in een bol die ze met spelden vastmaakt. En ten slotte spuit ze heel die wrong vast met Strong Hold, een product dat de wrong ijzersterk maakt. Wat ook van de poëzie van L.K.Merate gezegd kan worden. Dat ze ijzersterk is. Lees die man! IJzersterk!
Flor Vandekerckhove


Alles wat u altijd had willen weten, maar nooit durfde te vragen over de chignon haut!

Een reactie posten