zaterdag 2 januari 2016

Coke in je kont


— Dit is niet mijn dochter, 't is evenmin Grace Jones, maar 't is wel de pose. —
Ik ga je zeggen hoe oud ik ben. Ik ben zo oud dat ik niet weet wat WhatsApp is. Ik ben zelfs zo oud dat ik het niet eens wil weten. Ik ben zo oud dat ik zelfs nog washandjes gebruik, kijk hier maar eensIk ben zo oud dat ik niet weet waarover mijn ex spreekt als ze het over haar cloud heeft. Ik ben zelfs zo oud dat ik het niet eens probeer te weten. Ik ben zo oud dat ik niet weet dat een mens zijn tong moet schrapen. (Over dat laatste lees je hier meer.) Ik ben zo oud dat ik zelfs niet weet dat je coke in je kont moet schuiven. Excuseer, ik moet me corrigeren, want dàt ben ik nu onverhoeds toch te weten gekomen en wel doordat Grace Jones, onder de verwarrende titel I’ll Never Write My Memoirs, haar memoires gepubliceerd heeft. Daarin staat het. Zij schuift coke in haar kont ‘voor dat heerlijke seksuele gevoel in je onderbuik.’
Nu frons je de wenkbrauwen, ik zie het wel. Want, zo denk je, als hij echt zo weinig weet, hoe komt het dan dat hij die Grace Jones kent? Wel, ik ga het zeggen Walter.
In 2014 wordt mijn dochter veertig. Ze geeft een fuif. Over dat gebeuren heb ik al eens geschreven en dat stukje vind je hier. Op de invitatie heeft ze zichzelf afgebeeld, in een pose die je als vader niet wil meemaken. Ik bekijk het beeld en begrijp na enig gemopper dat het niet uit pure baldadigheid is dat ze daar zo op dat matje staat, maar dat het ergens naar refereert. Helaas ben ik niet in staat om dat te duiden. Wat doet een vader dan? Hij gaat op zoek en ontdekt uiteindelijk dat zijn kind een pose van Grace Jones imiteert, een zangeres die hij geenszins kent, maar zijn dochter wel.
Ik schrik mij een hoedje wanneer ik zie dat die Grace in 1948 geboren is en dus een jaar ouder is dan ik. Oei, denk ik, ik moet hoogdringend mijn culturele bagage aanvullen. Daar krijg ik de gelegenheid toe wanneer Grace Jones in 2015 haar memoires publiceert. Het boek leert me dat zij een leven leidt dat mij volkomen vreemd is, in alle betekenissen van het woord. Het is niet dat ik beweer dat ik me in een drugsvrije wereld voortbewogen heb, maar ik weet niet beter of dat coke in een flesje zit. Wel, nu weet je echt hoe oud ik ben!
Wat nu volgt is onvoorzien, maar dat komt doordat bovenstaande woorden, oorspronkelijk bedoeld als slot, me uiteindelijk toch niet bevredigen. Te gemakkelijk. Te goedkoop. Bovendien zijn ze onwaar, want ik weet uiteraard wel dat Grace Jones het over cocaïne heeft en niet over cola. Maar desalniettemin… In haar kont?!
Flor Vandekerckhove
Een reactie posten