zaterdag 14 september 2024

De male gaze, in mannenogen

Links: Dimer Geedts toont de muziekpartituur voor Drie stukjes in de vorm van een kweepeer. Rechts: het duo dat destijds Avondgenoegen vormde (Erik Satie, componist van Trois morceaux en forme de poire, kijkt van op de piano goedkeurend toe.)


DE VERMALEDIJDE male gaze! Vóór 2019 had ik er nooit van gehoord, ik merkte de term voor 't eerst op toen ik in dat jaar iets over La Vie d’Adèle schreef, ten behoeve van Snapshots, tijdschrift van de Vlaamse Filmpers. Toen ik het thema kort daarna ook onderzocht zag op een indrukwekkende tentoonstelling van Karin Hanssen, besliste ik er zelf ook iets mee te doen. Man zijnde, en altijd schrijvend vanuit mijn eigen mannelijke blik, ben ik tenslotte een ervaringsdeskundige. Ik ging in mijn oeuvre op zoek naar mijn eigen male gaze en selecteerde drie verhalen die er niet om liegen, in elk van die verhalen richt mijn blik zich onbeschaamd op de vrouwelijke kont. klik dat aan en zie hoe de mannelijke blik door een ervaringsdeskundige ontbloot wordt in Drie stukjes in de vorm van een kweepeer.

De e-boeken (pdf) van De Lachende Visch zijn gratis. Mail erom (en vermeld de titel): liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: