vrijdag 6 september 2024

Oneliner van de jarretelhouder

Het inspirerende/illustrerende beeld van deze 'oneliner van de jarretelhouder' confronteert twee taferelen: links de foto van een advertentie voor jarretelhouders voor mannen en rechts de beeldtaal van kunstenaar Tamara de Lemicka (°1898 -†1980).

MIJN POSTS worden almaar korter, niet omdat ik minder te zeggen heb, wel heb ik er almaar minder woorden voor nodig, vrucht van vele jaren oefenen in bondigheid: handpalmverhalenvignettendrabbelseenparagraafverhalen, mini-essays en oneliners (altijd 17 lettergrepen, geen leestekens, geen kapitalen.) Ook deze Oneliner van de jarretelhouder is een van de oefeningen die ik in ’t genre aan ’t maken ben. Al deze experimenten komen tegemoet aan het vermoeden dat internetlezers een extreem korte spanningsboog hebben: ze swipen, scrollen haastig over de woorden en surfen vervolgens gauw weer verder. Ik weet niet of dat allemaal wel waar is, maar 't zou me ook niet verwonderen… 
Je mag m'n oneliners ook vergelijken met de toonladders van de pianist, de schetsen van de tekenaar, de kleiwerkjes van de beeldhouwer… 't Zijn oefeningen om de stiel goed in de vingers te houden. (Flor Vandekerckhove)

daar omgordden mannen elkaar wederzijds de jarretelhouder
Meer van dat? In het experimentele boek 2HONDERD 3ZINNENVERHALEN & 1LINERS verzamel ik er tweehonderd. De digitale publicaties (pdf en ePub) van De Lachende Visch zijn gratis. Mail erom (en vermeld de titel: in dit geval ‘200’, dan begrijp ik het wel.): liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: