vrijdag 13 september 2024

Zo’n recente foto en toch al retro


DE FOTO komt van het FB-profiel van Johan Vande Lanotte⇲, eertijds burgemeester van Oostende, thans Bredenaar. Mag ik met zekerheid zeggen dat ik daar strandpost 2 in Bredene te zien krijg? Eerst twijfel ik, een mens ziet de dingen anders nooit uit de hoek van zo'n luchtfoto, maar inmiddels ben ik bijna zeker, zeg ’t me als ik me vergis. Dit is wat ik denk te zien (de gearceerde woorden kun je aanklikken, ze leiden je naar andere stukjes die misschien wel leuk om lezen zijn): rechts beneden zie ik het begin van de Spinoladijk⇲, links beneden ligt materiaal van de zandopspuitingen⇲. Boven, over de duinen — waar ik ooit een levendbarende hagedis mocht spotten — trekt het pad zich naar strandpost 1, het dunegat. Zie ik rechts in de duinen mensen in groene hesjes aan ’t werk? Centraal op de foto staat het clubhuis van Twins. Dat bouwwerk ziet er vandaag al heel anders uit, er werd een minstens even groot deel aan toegevoegd — architecturaal mooi gedaan trouwens — en de ronde ramen van de foto bestaan ook al niet meer. Wat maakt dat het beeld, dat nochtans niet erg oud kan zijn, al past in een FB-groep als Bredene Retro. Waaruit weer eens blijkt dat onze tijd zich kenmerkt als zijnde een era waarin alles almaar in beweging is. (Flor Vandekerckhove)
Hierboven staat een advertentietje voor de vijfde editie van GAUW!, boek over mijn kindertijd. Deze editie verschilt in alles van alle voorgaande. De e-boeken (pdf) van De Lachende Visch zijn gratis. Mail erom naar liefkemores@telenet.be⇲ (en vermeld de titel).

Geen opmerkingen: