zondag 31 juli 2022

Huiselijkheid van de bohème

Links: resident van het Chelsea Hotel in New York. Scène uit ‘Dreaming Walls: Inside the Chelsea Hotel’. Meer over die docu staat hier. Rechts: cultacteur, schrijver en performer Taylor Mead in zijn woning in New York. (Foto © Robin Holland.)


OMDAT IK in een heel jaar niet één keer gepoetst had, riep ik huishoudelijke hulp in. Die kwam tot mij in de persoon van Madame Proper die ik met dienstencheques vergoedde. Ze werd een tijdlang vaste waarde. Ook dat is alweer voorbij, ik ben tot stof en as weergekeerd.
Zo’n Madame Proper heeft teveel nadelen. Ze bevindt zich in je huis, vraagt aandacht, verplicht je tot enig ondernemen, verkondigt ongevraagd meningen, verlegt dingen die onvindbaar worden, kost geld en maakt lawaai met kuisdingen. Weer meet ik mezelf de huisstijl van de bohème aan. Ik kan me dat permitteren, buiten mij ziet niemand ‘t stof liggen, ik ontvang geen volk aan huis, niemand anders hoeft mijn stof in te ademen. Ja, het leven zonder Madame Proper heeft wel iets: de huiselijke stilte wordt nauwelijks doorbroken door het in stof gesmoorde tikken van de klok.
Flor Vandekerckhove

Geen opmerkingen: