zondag 31 juli 2022

Huiselijkheid van de bohème

Links: resident van het Chelsea Hotel in New York. Scène uit ‘Dreaming Walls: Inside the Chelsea Hotel’. Meer over die docu staat hier↗︎. Rechts: cultacteur, schrijver en performer Taylor Mead↗︎ in zijn woning in New York. (Foto © Robin Holland.)


Omdat ik in een heel jaar niet één keer gepoetst had, riep ik huishoudelijke hulp in. Die kwam tot mij in de persoon van Madame Proper die ik met dienstencheques vergoedde. Ze werd een vaste waarde. Nu houdt Madame Proper ermee op en ben ik tot stof en as aan ’t weerkeren.
Ik twijfel. Zo’n Madame Proper heeft ook nadelen. Ze bevindt zich in je huis, vraagt aandacht, verplicht je tot enig ondernemen, verkondigt ongevraagd meningen, verlegt dingen die onvindbaar worden, ze kost geld en maakt lawaai met kuisdingen. Ik twijfel. Misschien meet ik mezelf wel de huisstijl van de bohème aan. Dat kan; buiten mij ziet niemand ‘t stof hier liggen, ik ontvang geen volk aan huis, niemand anders hoeft mijn stof in te ademen. Ja, zo’n leven zonder Madame Proper heeft wel iets: de huiselijke stilte wordt nauwelijks doorbroken door het in stof gesmoorde tikken van de klok.
Flor Vandekerckhove↗︎

Sinds kort is er op Facebook een pagina Flor in spoken word. Hij dient om de gedeclameerde versies van mijn verhalen beter kenbaar te maken. Wie op Facebook zit, klikt hier↗︎.

Geen opmerkingen: