dinsdag 16 augustus 2022

De linkerkant van rechts

Midden: Rahimullah Haqqani (†), links in de Taliban. Rechts: Esmeralda, links in de koninklijke familie (Foto Photonews)

 

De Morgen lees ik niet meer, de tijd dat het een linkse krant was, ligt ver achter ons. Soms lees ik De Standaard, niet dat die links zou zijn, maar hij valt, dag na datum, wel eens gratis in m’n bus. ’t Is in mijn middens van have-nots een traditie: gelezen kranten doorgeven.
Op zaterdag lees ik in DS van vrijdag een interview met prinses Marie Esmeralda van België↗︎, dochter van koning Leopold III. De standbeelden van Leopold II moeten weg, vindt ze. 
‘Wie zegt dat standbeelden altijd moeten blijven staan? Ze hebben vaak een symboolwaarde. Al eeuwenlang worden ze omvergetrokken als er woede groeit over historische figuren. In dit geval begrijp ik heel goed waar de woede vandaan komt. Er is veel geweld gebruikt in Congo en er zijn veel natuurlijke rijkdommen weggehaald. Dat was een enorme aanslag op het milieu en heeft veel ellende bij de bevolking veroorzaakt. Het koloniale systeem was in se racistisch. Het maakte een onderscheid tussen zwarte mensen en witte. Dat is de basis van racisme in ons eigen land. (…) Die beelden horen in musea, met gepaste uitleg erbij.’
Ik blader verder. Mijn oog valt op een zelfmoordaanslag in Kaboel:
‘Sjeik Rahimullah Haqqani, een prominente islamitische clericus, is in de Afghaanse hoofdstad Kaboel om het leven gekomen. (…) volgens aanwijzingen zou het gaan om een zelfmoordaanslag door Islamitische Staat. (…) Haqqani was een opgemerkt man in Afghanistan omdat hij het recht van meisjes op onderwijs had goedgekeurd in een religieuze fatwa. Nochtans stond Haqqani dicht bij de taliban, en hebben die in maart onderwijs voor meisjes ouder dan twaalf verboden.’
Dat alles een rechterkant heeft, moet je mij niet zeggen, ik leef in Vlaanderen. Maar wis en waarachtig, alles heeft ook een linkerkant. Wel is die altijd veel kleiner — zoals ik al zei, ik leef in Vlaanderen — dat is ook zo in de familie van de koning, dat is ook zo in de taliban. ’t Is iets waarmee je moet leren leven (zoals Esmeralda) en sneven (zoals Haqqani.)
Flor Vandekerckhove↗︎

Sinds kort is er op Facebook een pagina Flor in spoken word. Hij dient om de gedeclameerde versies van mijn verhalen beter kenbaar te maken. Wie op Facebook zit, klikt hier↗︎.

Geen opmerkingen: