dinsdag 7 november 2017

Die ochtend op de Boekenbeurs

— In het bos werd een gele Renault Dauphine gedumpt (eigen foto) —

‘Gelooft u in zo’n dingen?’ Meteen herken ik Alain Remue, de man die u moet vinden als u een vermiste mens zoekt. Het boek dat ik aan ‘t inkijken ben heet Atlas van de imaginaire verklaringen en gaat over waanwetenschappen. Het is mooi uitgegeven, een plezier om in te bladeren. ‘Ik geloof nergens in,’ antwoord ik naar waarheid. ‘Ik heb een collega die erg goed is in zo’n patafysica,’ zegt Remue, ‘hij is betrokken bij het onderzoek naar de Bende van Nijvel.’ Ik weet niet of ik Remue ernstig moet nemen. ‘Ja,’ zeg ik, ‘een mens zou voor minder naar waanwetenschappen grijpen.’ Daar moet Remue om lachen. ‘Maar hij boekt er wel resultaat mee.’
Terwijl we in de mensenzee richting uitgang sjokken vertelt hij over een getuige, een man die de Bende in Aalst aan ’t werk ziet. En hoe die opmerkt dat die Bende zich na de overval splitst. Vluchten doen ze niet met één auto, maar met twee. Die tweede auto kan de getuige niet zien, hij ligt op de grond in Delhaize, hij hoort hem wel wegscheuren. Remues collega vraagt de getuige om zich het motorgeluid te herinneren en tegelijk aan een willekeurige kleur te denken. Geel, zegt de getuige om iets te zeggen. Dan vraagt Remues collega die man om zich nogmaals op het geluid te concentreren en nu aan een willekeurig automerk te denken. Renault, zegt de man, om ervan af te zijn. De flik roept zijn mannen en zegt: We zoeken een gele Renault!  Ik kijk naar Remue: ‘Jawel,’ zegt hij, ‘en dat zonder dat die getuige iets gezien heeft.’
We zijn inmiddels bij de uitgang van de Boekenbeurs en passeren moeiteloos de controleurs die de tassen op gestolen waar controleren. ‘En weet je wat de collega’s onlangs ontdekt hebben?’ Neen, dat weet ik niet. ‘In het bos, op het perceel waar de Reus van de Bende een caravan heeft staan, vinden ze het wrak van een gele Renault Dauphine.’ Ik zeg: ‘Sorry, meneer Remue, ik moet me nu naar de tram haasten.’
Remue gaat zijn eigen weg en ik stap op de 6 die me naar Antwerpen-Centraal brengt. Pas wanneer de trein rijdt, durf ik het boek, dat ik op de beurs ontvreemd heb, van onder mijn jas halen. Ik blader verder in de Atlas van de imaginaire verklaringen.

° Willem Vanhuyse. Atlas van de imaginaire verklaringen — Handboek voor de patafysicus. 2017. Lannoo. 384 pp.

Geen opmerkingen: