vrijdag 17 november 2017

Zinloos geweld

— Georgette Vandekerckhove (†) en ondergetekende, in woonzorgcentrum Jacky Maes. —

We zaten gevieren in ’t salon van het woonzorgcentrum. Georgette (†), Simonne (†) en Maria (†). Simonne was de enige die de krant nog las. Of ik het gehoord had van die rellen. Dat had ik inderdaad, ja. ‘Zinloos geweld’, zei Maria. En dat het vroeger geen waar geweest zou zijn. ‘Dat bestond vroeger niet, zinloos geweld.’ Ik zei dat ik dat sterk durfde te betwijfelen. Waarop Simonne een bijzonder straf verhaal vertelde, een geschiedenis die ik nooit eerder gehoord had. ‘Mijn schoonmoeder’, zei ze, ‘heeft een broer die in een messengevecht gedood is. Dat gevecht ging tussen een jongensbende van ’t Sas en een van de Opex. Ze hebben nooit geweten wie de dader was.’ Waarop Georgette zich een jonge nonkel herinnert die door andere jongens over de brug gesmeten werd, in 't water, en verdronk. ‘Maar wat vroeger zeker niet bestond, zegt Simonne, ‘dat waren meisjesbenden, zoals die van rond ’t station in Brugge.’ Daar moesten we zolang over nadenken dat we vergaten waarover we aan 't nadenken waren.
Flor Vandekerckhove

[In DLVuurtorenwachter dateert deze post van 2017. In 2021 redigeer ik hem opnieuw ten behoeve van de FB-groep Bredene Voor & Van Iedereen.]















Op 1 januari 2022 publiceert uitgeverij De Lachende Visch een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche.



De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis voor wie erom vraagt. Vooraf bestellen kan. Het boek wordt u dan per e-mail toegestuurd zodra het in het rek van De Weggeefwinkel komt te liggen. Vraag erom via liefkemores@telenet.be↗︎

Geen opmerkingen: