maandag 10 september 2018

Mosselen van de golfbreker trekken… mét vergunning



Toen ik een knaap was, heb ik een scheepje zien ankeren nabij zo'n strandhoofd dat wij golfbreker noemen. Er werd een sloep te water gelaten, waarmee mannen tot vlak bij de golfbreker voeren. Daar schepten ze de sloep vol. Veel later heb ik zelf in zo’n sloep gezeten. M’n maat Mong Ruysschaert had in Brouwershaven een caravan staan en hij ging in het Grevelingenmeer mosselen scheppen, gewoon in z’n blootje, gewoon met de schop. Je zag de schelpen zo op de bodem liggen. Twee keer scheppen en je had avondeten voor vier. [’t Is lang geleden dat ik van Mong nog iets vernomen heb. Hopelijk heeft hij daar geen vergiftiging opgelopen.] Hier, vlakbij de Oostendse haven, zou ik het niet wagen. Mosselen filteren immers het water. Hoe dichter zo’n strandhoofd bij de haven ligt hoe meer vuil zo’n beest verwerkt. In zo’n schelp blijven pcb’s en schadelijke bacteriën achter. In 1998-99 had ik dat nochtans wel mogen doen. Toen had ik een verlofkaart, uitgereikt door ing. Dirk Vitse. De mosselen moesten eetbaar zijn, minstens 3,5 cm lang en geplukt worden op werkdagen tussen zonsopgang en –ondergang ’t Was me wel verboden om de ‘beballastingstenen’ om te keren, als ik dat al gekund had. Neen, die vergunning heb ik nooit gebruikt. Voor mij is 't een heerlijk document dat omwille van zijn nutteloosheid de moeite van ’t bewaren waard blijft.

Flor Vandekerckhove


P.S.: Dirk Vitse heeft me na publicatie van dit stukje een en ander verduidelijkt: ‘De reden waarom er mosselkaarten gegeven werden was dat de Hollanders mosselzaad kwamen stelen van onze strandhoofden. Dit zaad werd dan uitgezet in de Oosterschelde. Nu halen ze het zaad in de Waddenzee, maar ook daartegen bestaat weerstand.'

[DLVuurtorenwachter publiceert dit stukje in 2018. In 2021 redigeer ik het opnieuw ten behoeve van enkele FB-groepen die plaatselijke verhalen vertellen.] 

1 opmerking:

Luc Blomme zei

Veel mosselen geplukt vroeger op de "katteie", maar zonder kaart. Wist er zelfs het bestaan niet van.