woensdag 17 mei 2023

De paint it black-editie van Amandine NU IN DE WEGGEEFWINKEL

De e-boeken (pdf) van De Lachende Visch zijn gratis. 
Mail erom (
vermeld de titel)liefkemores@telenet.be.


In 2012 verschijnt de roman Amandine, mooi vormgegeven door Jo Clauwaert. Elf jaar later is er nog altijd vraag naar. Om daaraan tegemoet te komen, produceert uitgeverij De Lachende Visch nu een digitale Amandine, een gratis e-boek. 
Men zegt dat Amandine mijn magnum opus is, zelf denk ik daar toch ietwat anders over. Zoveel woorden dat ik in die tijd nodig heb om iets gezegd te krijgen! In de nieuwe editie schrap ik die overdaad. ’t Blijft ’t zelfde boek, van dezelfde zoekende auteur die ik in die tijd ben, maar in een versie die 10.000 (!) woorden minder telt.
De digitale editie heeft een ondertitel: De paint it black-editie. Wat enerzijds verwijst naar de song die in ’t boek een rol speelt. Anderzijds slaat het op de digitale lay out die alle opmaakelementen (illustraties, foto’s…) uit het gedrukte boek verwijdert. Blijft over: zwarte letters, painted black.
Een oud boek van mezelf herlezen, niets werkt me méér op de zenuwen! Daardoor komt het dat ik me er iets te gemakkelijk vanaf maak. Gevolg: slordigheden! In druk zijn zo’n slordigheden onherroepelijk; in een e-boek is dat niet zo erg, het boek valt ook na publicatie nog gemakkelijk te corrigeren. ’t Is nog minder erg omdat het boek de lezer geen geld kost, wegens gratis: je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.
Toch vraag ik de lezer om dat wél te doen, het gegeven paard in de bek kijken. Maakt zo’n digitale editie de dialoog tussen schrijver en lezer niet mogelijk, zelfs gemakkelijk? Wie al lezend op zo’n slordigheid stoot, kan me die melden. Per kerende vindt die behulpzame lezer een gekuiste versie in de mailbox. Perfect wordt het nooit, 't wordt alleen maar beter.

Geen opmerkingen: