woensdag 3 mei 2023

Ik wil alleen nog voortdoen

Links: Duc Duquennoy in Naar de kloten (1996). Het stuk werd opgevoerd op de Amandine die toen nog in het Visserijdok lag (foto Guido Walters†). Rechts: Christine Pire speelt Femme fatale (2000).


Op zaterdag 6 mei viert de Oostendse toneelgroep Teater Studio James Ensor haar 50ste verjaardag (proef de toenmalige tijdgeest in ’Teater’.) De theatermakers worden op die dag op ’t Oostendse stadhuis ontvangen. Omdat de studio ook theaterwerk van mij heeft opgevoerd, word ook ik uitgenodigd. Drankje, hapje.
Ik zou daar wel moeten op ingaan, vooral omdat hier nóg een stuk ligt dat ik graag opgevoerd wil zien: Femme fatale revisited. Toch zal ik mij op 6 mei niet naar dat stadhuis begeven. De reden laat ik hieronder door anderen formuleren. 
— ‘Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk activiteiten in mijn leven die afleiden van het schrijven.’ 
— ‘Ik moet voortdoen.’
— ‘Wij gaan nu al jaren op geen enkele uitnodiging in, en eens iedereen dat gewoon is, creëert dat een uitermate genoegerige rust.’ 
Het eerste citaat komt uit DSL van 15 april, 't zijn woorden van Delphine Lecompte; het tweede haal ik bij Willem Vermandere die ze in een video uitspreekt; het derde citaat is van Marnix Peeters en die woorden staan op 22 april in DM. Die drie citaten verwoorden het: ik ga nergens meer heen, ik wil alleen nog voortdoen. 
Ik blijf nog een beetje hangen aan Peeters’ ‘genoegerige’. Ken ik niet, staat ook niet in het Groene Boekje. ’t Is evenmin een fout, zo’n schrijver laat geen fouten achter. Ik ga op zoek en vind dat genoegerige ook weer bij Nescio die ’t in De uitvreter gebruikt: ‘Zoo'n kerel die (…) gezond was en genoegerig zich bewoog tusschen Gods hemel en Gods aarde, en 't dwaas vond dat de menschen zich zooveel moeite gaven (…).’ Over Nescio’s taal lees ik verder: ‘(…) aan de andere kant gebruikt hij gedragen en archaïsche woorden als 'gebenedijd'. Ook zijn sommige alledaagse woorden van toen in onbruik geraakt: 'gemeenlijk', 'lekkertjes', 'genoegerig', 'beaat', ‘ophakker’.
Rest mij alleen nog de bende van Teater Studio James Ensor te feliciteren  — hulde! hulde! hulde! — en alle aanwezigen op de receptie, via dit slotwoord, mijn genoegerige groeten over te maken.

Geen opmerkingen: