zaterdag 13 januari 2024

Van kwaad naar erger

Links. In de jaren voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog moesten in Duitsland alle boeken die niet aan de eisen van de Cultuurkamer voldeden verbrand worden. Dit gebeurde onder andere op 10 mei 1933 in Berlijn. Het ging om boeken van onder anderen Thomas Mann, Erich Maria Remarque, Karl Marx en H.G. Wells. Rechts: Sint Paulus en de verbranding van ketterse boeken in Efese (schilderij van Lucio Massari [1559-1633].) Een interessant artikel over boekverbrandingen in de loop der eeuwen staat in Librariana.



BART DE WEVER, Mia Doornaert en Maarten Boudry doen erg hun best om naar soixantehuitards te wijzen die alhier een cancelcultuur zouden installeren. In De mening van een soixantehuitard dien ik hen van antwoord en ik zou er niet op terugkomen ware het niet dat inmiddels pijnlijk duidelijk wordt wat er écht aan de hand is. De afgelopen jaren zijn er in de Verenigde Staten al meer dan duizend titels uit openbare (school)bibliotheken verwijderd, niet door soixantehuitards, maar door hun felste tegenstanders. Staten als Florida, Texas en Oklahoma, in handen van conservatieven, hebben het toegankelijk maken van ‘schadelijke’ boeken zelfs strafbaar gesteld. In Orange County (Florida) bestaat nu een officiële lijst van meer dan 700 verboden boeken, ook Turks fruit (Turkish Delight) van Jan Wolkers staat daarop. In Escambia County (ook Florida) telt de lijst al 1600 verboden boeken, waaronder Het Achterhuis, dagboek van Anne Frank (The Diary of a Young Girl). Schrijversvereniging PEN opent een rechtszaak tegen deze boekverbanningen. De Laatste Vuurtorenwachter volgt de zaak met aandacht, want ’t is zoals de volksmond zegt: als het in Escambia County regent, gooien ze brandbommen in Antwerpen (flauw mopje, 'k weet het.)


Flor in spoken word dient om de gedeclameerde versies van mijn verhalen/gedichten kenbaar te maken. 

2 opmerkingen:

Linda S. Leon zei

Beste Flor, na het lezen van je blog wou ik hier toch wel het fijne van weten, want vrijheid van meningsuiting ligt me nauw aan het hart, en censuur vind ik al helemaal uit den boze. In mijn zoektocht kwam ik op een site terecht die me doorverwees naar "Snopes" een (naar eigen zeggen) politiek neutrale site die nagaat wat feiten en fictie zijn mét doorverwijzingslinken naar de verschillende betrokken bronnen. Hier het linkje naar wat ik daar las :
https://www.snopes.com/news/2022/09/15/banned-books-misinformation/
Blijkbaar word je misleid door jouw geraadpleegde media.

De laatste vuurtorenwachter zei

@ Linda S. Leon. Wie controleert de fact checkers? — De site waarnaar u in uw commentaar verwijst spreekt mij toch niet tegen. De auteursvereniging Pen-Amerika is inmiddels wel degelijk van start gegaan met de rechtszaak tegen het bannen van boeken, dat valt te lezen op hun website. Ook de voorbeelden die ik geef — ‘The Diary of a Young Girl’ van Anne Frank en ‘Turkish Delight’ van Jan Wolkers — worden door de site Snopes niet tegengesproken. Voor wat Anne Frank betreft verwijst die site naar een county in Texas, daar waar ik het over een in Florida heb. Over Jan Wolkers lees ik daar niets. Groet, Flor.