woensdag 17 april 2024

In memoriam Jean Pierre Beirens (19.08.1949 - †25.03.2024)

Jean Pierre Beirens, oud-leerling van het vijfde studiejaar, omcirkeld op de schoolfoto.
Meer namen van leerlingen vind je hier.



LEEFTIJDSGENOTEN, levend in dezelfde wijk en oud-klasmakkers. Ik was inmiddels met pensioen, hij nog niet, hij volhardde in de arbeid en die bestond erin dat hij de bazartraditie van Bredene-Duinen voortzette in een winkel waar hij prullaria verkocht, ’t zij voor ‘t strand, ’t zij voor de kerstboom. Telkens ik, terugkerend van een wandeling, zijn winkel passeerde, was er wel tijd voor een babbel van het genre ‘hoe gaat het met deze en hoe gaat het met gene.’ Winkelier was hij niet van beroep, Jean Pierre Beirens was coiffeur, net als zijn vader dat voor hem geweest was. Winkelier werd Jean Pierre nadat zijn dochter de kapperszaak had overgenomen.
Uiteindelijk deed hij het toch, met pensioen gaan, maar lang heeft hij daar niet van genoten. Toen ik hem, alweer een paar jaar geleden, voor ’t laatst zag, zat hij in een rolstoel die zijn echtgenote, Josiane Anthierens, voortduwde. Infarct. Verlamming. Ook omdat die rolstoel thuis technische problemen opleverde, resideerde Jean Pierre voortaan in woonzorgcentrum De duinpieper.

Begin dit jaar loop ik Josiane tegen 't lijf en vraag haar hoe het ermee gaat. Kommer en kwel. Ik zeg dat ik Jean Pierre in de lente eens zal opzoeken, zij zegt dat hij dat wel zou appreciëren. Ook omdat ik hem het overlijden van onze oud-klasmakker JP Boentges wil meedelen, trotseer ik op 16 april voorjaarsbuien/windstoten en trek naar de Opex. 
In De Duinpieper informeer ik naar zijn kamer. De verpleegkundige weet me te zeggen dat Beirens overleden is, drie weken geleden al. Ik weer naar huis. Daar zoek ik op 't internet naar het overlijdensbericht: ‘Jean Pierre heeft ervoor gekozen om zijn lichaam te schenken aan de medische wetenschap.’ Respect!
Flor Vandekerckhove

1 opmerking:

Anoniem zei

Wij weten van niets van het overlijden van Jean Pierre Beirens en mijn echtgenote is zijn nicht. Haar vader en zijn moeder Raymonda broer en zus