donderdag 18 april 2024

Hoe mateloos irritant is toch die betweterige Mia Doornaert

Links: barones Mia Doornaert, nu ook ‘onafhankelijk expert in poëzie.’


MIA DOORNAERT heeft ongetwijfeld kwaliteiten, zo kan ze tegelijkertijd op mijn lachspieren werken en op mijn zenuwen. Sterk! Deze keer gaat ze tekeer tegen Robrecht Vanderbeeken. (°) Ik ken die mens niet, maar weet meteen dat Mia hem te gronde zal richten, hij is namelijk, zegt ze inleidend, een ‘linkse filosoof en vakbondsman’. En ja, alles aan die Vanderbeeken is fout. Ik verneem van Mia dat hij een cultuurwereld voorstaat die slaafs in de pas van een links dogma loopt, van een taalpolitie, van een boycot (alias cancelcultuur) van foutgelovigen, alsmede van preventieve verdachtmakingen. Niet alleen is Vanderbeeken fout, hij publiceert ook nog eens bij een foute uitgeverij, wat haar aan Camus en Sartre laat denken, wellicht omdat ze nog een beetje plaats over had. Tot zover mijn lachspieren.
En nu mijn ergernis.
Om haar gelijk te staven haalt ze een gedicht aan — ze schrijft ‘gedicht’, tussen aanhalingstekens — van de gewezen Antwerpse stadsdichteres Ruth Lasters, dat
 aldaar in 2022 werd afgewezen door een N-VA-schepen. Ik schreef erover in ‘Een woke waart door Europa’ en zei toen: ‘Literatuur cancelen is zo rechts! ’t Is zo rechts dat het aan het woke-activisme ontsnapt en, zoals in Amerika, in handen van extreem conservatieven terechtkomt. In Vlaanderen loopt het nog zo’n vaart niet, maar dit komt toch al in de buurt: op 1 september 2022 stapt de Antwerpse stadsdichter Ruth Lasters in protest op, omdat de N-VA-schepen haar gedicht (in samenwerking met haar leerlingen) over elitair onderwijs weigert.' Barones Doornaert over dat gedicht: ’Tja ‘Losgeld’ was een politiek correct pamfletje dat ze samen met enkele leerlingen had geschreven, en dat net zo goed door ChatGPT bedacht had kunnen zijn.’ Of Lasters’ gedicht evengoed door ChatGPT geschreven kon worden, valt na te gaan, u kunt het hier, op de site van uitgeverij Van Oorschot lezen. Neen, ik zie ChatGPT dat nog niet doen. Zo’n column van Mia Doornaert daarentegen…


(°) Mia Doornaert. Hoe mateloos irritant zijn toch die betweters van links. In DS, 8 april 2024.

De digitale publicaties (pdf en EPUB) van De Lachende Visch zijn gratis.
Mail erom (
en vermeld de titel)liefkemores@telenet.be.

Geen opmerkingen: