zaterdag 25 februari 2012

Vergeefs op zoek naar Provo in Oostende

— Links: Kunstschilder Maurice Boel in de bruine kroeg La Chèvre Folle (still uit de Zwitserse documentaire film 'A Ostende') — Rechts: JP Boentges en Flor Vandekerckhove voor de beeltenis van Couter en Arno (Foto Jo Clauwaert, Oostende 2000) —

OMDAT MOEDER de trouw van koning Boudewijn niet wilde missen, haalde vader in 1960 een tv in huis. Het toestel zou ons beetje bij beetje héél de wereld tonen en zo ook de provocaties van het tuig in Amsterdam: Provo! Zelf was ik ook de macht een beetje in vraag beginnen stellen, zij het alleen binnenshuis. In Amsterdam, toonde de tv, deden ze het open en bloot, ten aanschouwen van iedereen! Het ludieke karakter maakte grote indruk op me; de happenings konden op mijn bijval rekenen; het Witte Fietsenplan was geniaal…
In Bredene, waar ik opgroeide, was er geen equivalent voor Provo, maar ook mijn makker Jean-Pierre (JP) Boentges werd erdoor gecharmeerd. We schaften ons elk een gleufhoed aan, waarmee we onze vaders danig wisten te provoceren. Veel was het niet, maar 't was een begin. In het nabijgelegen Oostende was er een kunstenaarskroeg die Chèvre folle heette (meer over dat legendarische etablissement vind je hier↗︎), daar hoopten JP en ik het plaatselijke provotariaat te ontdekken. Dat viel tegen, tegen de tijd dat wij daar goed rondgekeken hadden, was het verschijnsel alweer voorbij.
Dit verhaal heeft een staartje. Onlangs liep een fotograaf bij mij langs, op zoek naar iemand die destijds als ‘de Oostendse Provo’ bekend had gestaan. Een uur en vele associaties later werd het me duidelijk dat hij Leo Madelein bedoelde. En zo ontdekte ik op hoge leeftijd toch nog Provo in Oostende.


P.S.: Naast door Françoise werd de kroeg ook nog opengehouden door Yves Billiet, Hans,Wolfgang, Alain… En ik verneem dat ook Hubert Decleer↗︎ (†) er korte tijd barman is geweest. 

Op 1 januari 2022 publiceert uitgeverij De Lachende Visch een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche.



De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis voor wie erom vraagt. Vooraf bestellen kan. Het boek wordt u dan per e-mail toegestuurd zodra het in het rek van De Weggeefwinkel komt te liggen. Vraag erom via liefkemores@telenet.be↗︎


1 opmerking:

geert barbier zei

Ze had idd. de neus van joan baez (die van Staten Island kwam waar ik later verzeilde)