woensdag 1 maart 2017

Weg naar Croatan


‘Begeeft u zich naar de geplande route alstublieft.’ Ik dronk koffie uit de thermos en luisterde naar de stem die me zegde waarheen ik moest rijden.
De afstand was niet in een keer te overbruggen en toen de avond viel begon ik uit te kijken naar een plek om er een wijle te verpozen, misschien enkele uren te slapen.
De weg doorkruiste een bos. Een terrein dat ik vaag naast me zag liggen leek me zeer geschikt en ik week van de baan af om het op te rijden.
Een klap! Eerst dacht ik dat ik tegen een boomtronk gereden was, maar toen zag ik de contouren van een beest dat de auto aanviel. Het beukte voor de tweede keer in op de wagen. Ik gaf een ruk aan het stuur en reed plankgas terug naar de weg die ik juist verlaten had. Het bloed klopte in mijn keel.
Welk beest had mij aangevallen? Was er schade aan de auto?
Toen realiseerde ik me dat ik al in uren geen mens meer gezien had. Ik stond er alleen voor. ‘Begeeft u zich naar de geplande route alstublieft.’  Ik draaide rechtsaf een weg op die er uitnodigend uitzag. Maar hoe ik de auto verder draaide of keerde, er kwam alleen nog die ene instructie: ‘Begeeft u zich naar de geplande route alstublieft.’ Op het GPS-schermpje ging de pijl als een dolgeworden kompas alle kanten uit.
Het was dan ook meer dan een aangename verrassing toen ik onverwachts uit het niets een gebouw zag opdoemen. Een flatgebouw. Maar nergens zag ik een auto staan, in geen van de appartementen brandde licht, veel ruiten waren trouwens stuk. Een spookhuis.
De auto stond nu minder dan vijftig meter van het gebouw verwijderd. ‘Begeeft u zich naar de geplande route alstublieft.’ De autolampen zetten het gebouw in het licht. Op een balkon was graffiti aangebracht: Gone to Croatan. De woorden hadden de kracht van een boodschap. Ze zegden me dat ik niet verdwaald was. Dit was van een andere orde. Ik begreep dat ik op het punt gekomen was waarop ik moest beslissen of ik dat wel wilde doen, naar de geplande route terugkeren.
Flor Vandekerckhove


Sakolsky, R. & Koehnline, J. (1993). Gone to Croatan: Origins of North American Dropout Culture. Brooklyn, NY: Autonomedia.
Een reactie posten