vrijdag 21 februari 2014

Laika


MARC EN IK hadden het verfrommelde pakje in mijn vaders auto gevonden. We scheurden het open en legden de buit voor ons neer. Netjes naast elkaar lagen daar nu twee gekreukte sigaretten van het merk Sprint, de filtersigaret van de sportman. Marc mocht als eerste een lucifer aansteken. De wind blies die meteen uit en dat deed hij ook met de vier die volgden. Ik zei dat ik daar toch wel beter in was, en liet er op mijn beurt vier uitwaaien. Zo komt het dat 3 november 1957 geboekstaafd staat als de dag waarop we onze eerste sigaret niet rookten. We deden wel alsof en terwijl we de denkbeeldige sigarettenrook nastaarden die in de wind verdween, dwaalden onze gedachten af naar Laika die op datzelfde moment in een spoetnik rond de aarde aan ’t cirkelen was.

Geen opmerkingen: