maandag 28 december 2015

De klas van 36

Met onze pensionering is ook voor ons de tijd van de herinneringen aangebroken, zoals we dat bijvoorbeeld doen in een stukje jeugdsentiment dat de merkwaardige titel De zilte Mossel draagt. Je moet er hier maar eens naar kijken. Wij, dat zijn degenen die kort na de oorlog geboren werden, pakweg in de periode 1945-50. We wisselen foto’s uit en proberen op de valreep nog te achterhalen waar en wanneer die gemaakt werden, want ja, veel zijn we inmiddels al vergeten.
Het over & weer sturen van die foto’s is door het internet gemakkelijk geworden. Maar het benoemen van wat op die zendingen te zien valt blijft even moeilijk. Veel foto’s zijn vervaagd, net zoals dat het geval is met onze herinneringen. Als je hier klikt dan zie je daar een extreem voorbeeld van. Of de foto bevat verwarrende informatie, zoals deze die je ziet als je hier klikt. Op de achterkant van dat beeld staat 1945 geschreven, terwijl daar wellicht 1954 had moeten staan.
Ons speurwerk heeft ook neveneffecten. Soms vindt iemand in de oude doos een foto die nòg ouder is. Daarop herkent een mens misschien wel de eigen ouders, maar voor de rest?  Dat is wat Ivan Schamp overkomt wanneer hij in de schuif onderstaande foto ontdekt. We zien een meisjesklas. De muur is deze van de enige school die Bredene-Duinen in die tijd rijk is. Ivan dateert het beeld als zijnde van 1936 en hij herkent er drie mensen op. Wie zijn de anderen?


Mijn nicht Nadine is in zo’n kwesties mijn steun en toeverlaat. Ik richt me tot haar met de bede het aan haar moeder te vragen. In mijn familie is tante Alice immers de enige die daar nog iets van kan weten. Ik twijfel er eerst een beetje aan of mijn vraag ons veel zal verder helpen, maar die twijfel blijkt onterecht te zijn, want kijk… Tante Alice herkent veel van die mensen. Bovenaan (1) Marie-Louise Decraecker; (2) Irma Bruneel (moeder van Ginette Deschacht); (3)?; (4)?; (5)?; (6) Henriette De Clercq (mijn moeder); (7) Yvonne Melis (moeder van Gilbert Huysmans); (8) Rachel Baeckelandt; (9) Elsa Devriendt. In ’t midden: (10) Margriet Roose; (11) ?; (12) Florine Meyers; (13) ?; (14) (Marie-?) Louise Borny, zij wordt later de echtgenote van Maurice Doom; (15) Juliette of Martha (Vanden)Bussche; (16) Martha Lagast; (17) ?; (18) Jacqueline Vandamme; (19) leerkracht Verschuuren. Onderaan: (20) ?; (21) Germaine Bertens (moeder van Ivan Schamp); (22) Yolande Rosseel; (23) Marie-Louise (De)cloet; (24) ?; (25) ?; (26) Margriet Jonckheere; (27) ?; (28) Godelieve Olders.
Sommige namen worden door mij wellicht verkeerd gespeld of misschien door tante Alice verkeerdelijk afgekort. Wil je me desgevallend laten weten hoe ze dan wel correct geschreven worden? Maar het allerbelangrijkste is dat we de resterende vraagtekens wegwerken. Weet je wat? Ik plaats mijn e-maildres hieronder, zodat je me meteen kunt antwoorden. Anders komt het er niet van, ik ken dat: florvandekerckhove@telenet.be
(Bijkomende info die me gemeld wordt/werd voeg(de) ik toe aan de namenlijst.)
En nu, the one and only… Jan Theys!


Een reactie plaatsen