maandag 28 december 2015

De klas van 36





Ivan Schamp ontdekt de foto onderaan in een schuif. We zien een meisjesklas. De muur is deze van de enige school die Bredene-Duinen in die tijd rijk is. Ivan dateert het beeld als zijnde van 1936 en hij herkent drie mensen. Wie zijn de anderen? Hij stuurt me het beeld in 2015 op en wijlen Alice Vandekerckhove leert ons in dat jaar de meeste namen kennen.
Bovenaan (1) Marie-Louise Decraecker; (2) Irma Bruneel (moeder van Ginette Deschacht); (3)?; (4)?; (5)?; (6) Henriette De Clercq (mijn moeder); (7) Yvonne Melis (moeder van Gilbert Huysmans); (8) Rachel Baeckelandt; (9) Elsa Devriendt. In ’t midden: (10) Margriet Roose; (11) ?; (12) Florine Meyers; (13) ?; (14) (Marie-?) Louise Borny, zij wordt later de echtgenote van Maurice Doom; (15) Juliette of Martha (Vanden)Bussche; (16) Martha Lagast (moeder van Filip Defever); (17) ?; (18) Jacqueline Vandamme; (19) leerkracht Verschuuren. Onderaan: (20) ?; (21) Germaine Bertens (moeder van Ivan Schamp); (22) Yolande Rosseel; (23) Marie-Louise (De)cloet; (24) ?; (25) ?; (26) Margriet Jonckheere; (27) ?; (28) Godelieve Olders.
Sommige namen worden door mij wellicht verkeerd gespeld of misschien door tante Alice verkeerdelijk afgekort. Wil je me desgevallend laten weten hoe ze dan wel correct geschreven worden? Maar het allerbelangrijkste is dat we de resterende vraagtekens wegwerken. Weet je wat? Ik plaats mijn e-maildres hieronder, zodat je me meteen kunt antwoorden. Anders komt het er niet van, ik ken dat. 

[Deze post dateert van 2015. In 2021 redigeer ik hem opnieuw, ten behoeve van de FB-groep Bredene van en voor iedereen, in de hoop zodoende aan de nog ontbrekende namen te komen. LAAT ZE KENNEN: florvandekerckhove@telenet.be]

Geen opmerkingen: