zondag 20 december 2015

Toen de 4 een tramlijn was


Buurman William Schreus dropt twee foto’s in mijn mailbox. Een tram komt van Oostende en rijdt op de Prinses Elisabethlaan in Bredene. De foto wordt gemaakt vlak voor die tram afslaat naar de Buurtspoorwegstraat, een toepasselijke naam. Links ligt de vaart. Rechts zien we twee mannen die van die tram gestapt zijn, zo te zien een arbeider en een bediende. De arbeider draagt een ransel, de bediende een boekentas. Het zijn Bredenaars die thuiskomen van het werk of het zijn Oostendenaars die naar hun werk in Bredene trekken, want er is daar in die tijd veel bedrijvigheid. Rechts op de achtergrond zien we de transportband aan de kolenkaai van de elektriciteitscentrale.
Ik haal er Zoeklicht op Bredene bij, een boek van Raoul Eeckhout: 
‘Op 8/8/1886 werd de buurtspoorweg Oostende-Blankenberge ingehuldigd, die het ganse grondgebied van Bredene doorkruiste. Deze stoomtram liep, komende van de Pr. Elisabethlaan, aanvankelijk door de Nukkerstraat en vandaar over de Nukkerbrug verder naar ’t Dorp. Omstreeks 1890 werd de bedding verlegd naar de Buurtspoorwegstraat. Deze buurtram had in Bredene vier halten: een op de Prins Albertlaan ter hoogte van de Sasbrug, een tegenaan de hoek der Nukkerstraat, een in het Dorp en een aan Jacobsen (Zandstraat). Later kwam de tramlijn nr. 4 tot stand, die sedert 1956 vervangen is door een autobusverbinding.’
Het tramstation in Bredene-Dorp is gemakkelijk te traceren, op die plaats (Duinenstraat 2) werd een gevelsteen aangebracht: 1-8-1986 — Eeuwfeest Tram — Hier tramstation Bredene — 1886-1955.
De tweede foto die ik van William krijg plaats ik hieronder. Blijkt dat ’t druk kan zijn op de tram die van Oostende naar Blankenberge trekt. We zien vier wagons en een bagagewagen. Het gebouw rechts is de school die naar Sint Rita genoemd werd, althans dat dacht ik. Veronique De Keyser zegt, wellicht terecht: ‘Ik denk dat die school de Don Bosco school is, St.-Rita moest nog gebouwd worden.’
Flor Vandekerckhove


[In DLVuurtorenwachter dateert deze post van 2014. In 2021 redigeer ik hem opnieuw ten behoeve van de FB-groep Bredene Voor & Van Iedereen.]

Geen opmerkingen: