vrijdag 26 april 2019

De oogst van Pasen 2019

Telkens ik uit de Franse Languedoc naar huis terugkeer, breng ik de aldaar door mij bijeengeharkte oogst mee. De lente van 2019 is trouwens bijzonder vruchtbaar gebleken. In mijn mandje: een podcast, een roman en vier korte verhalen; alles geïnspireerd door het Franse bergdorpje waar ik al 27 jaar naartoe trek. Sta me toe dat ik ook u erheen leid. We beginnen met de korte verhalen:
- - in Dieren en hun manieren vertel ik over mijn inspanningen om de slangenfamilie Couleuvre uit mijn vakantiewoning weg te houden;
- - ’t is niet omdat een mens zich 1100 kilometer ver terugtrekt dat de Oostendenaars hem niet weten te vinden. In Roland ereburger! gaat het over een telefoontje dat ik daar uit Oostende ontvang (nog een geluk dat ik de telefoon nooit opneem);
- - weet u overigens dat mijn vriendin en ik ons daar ooit over een kat ontfermd hebben, een echte bergbeklimmer? U leest er alles over in Een kat genaamd Peune;
- - zo’n verblijf in Vabre mag idyllisch zijn, toch blijft het dorp niet gespaard van politieke kwesties. Ik sprak er onlangs over met coiffeuse Vanessa en met Jules, de Vlaamse uitbater van de camping du Roussy. Al pratend hebben we samen de politieke crisis bezworen.
- - Mag ik nu om uw onvoorwaardelijke aandacht vragen? Aandacht! Aandacht! Sinds enkele weken is De Laatste Vuurtorenwachter niet alleen een blog, maar ook een podcast. Daar vallen inmiddels al twintig stukjes te beluisteren. Zoals het verhaal ‘Erger dan een café zonder bier’, dat ook over Vabre gaat. U wordt ernaartoe geleid als u hier klikt. 
- - Aan dat laatste verhaal kleeft een voorgeschiedenis. Die beschrijf ik in een gothic roman. Schrik niet: ’t gaat niet over een turf van 300 bladzijden. ’t Is een ultrakorte van 11 pagina’s; in één stoelgang leest u heel dat boekje. U kunt het, net als alle andere producties van De Laatste Vuurtorenwachter, gratis verwerven. (Erom mailen doet u naar florvandekerckhove@telenet.be)
En zeg nu, ter afronding, luidop samen met mij: zelden heeft een schrijver zijn publiek zo intens vertroeteld.

Flor Vandekerckhove


Geen opmerkingen: