zondag 25 augustus 2024

Advies volgen

VANDAAG weet ik niet zo goed wat schrijven, dat gebeurt niet veel, maar het gebeurt. Iets over Trump? Daarvoor is ’t nog te vroeg. Over regeringsonderhandelingen? Idem. Iets over de Olympische Spelen? Te laat. Ik weet waarlijk niet wat ik vandaag kan schrijven. En dit is wat Daniil Charms in dat geval de schrijver adviseert: ‘Schrijf minimaal een halve pagina. Als ge niets hebt om op te schrijven, schrijf dan in ieder geval, op advies van Gogol, dat er vandaag niets te schrijven valt.’ Ik haal een bundel van A.L. Snijders uit de kast, ter inspiratie, een mens moet iets doen. Het eerste wat ik in dat boek (°) destijds onderstreept heb is: ‘We gaan ten onder, dat is duidelijk, maar niet uit slechtheid — we gaan ten onder omdat we eigenlijk niet beseffen dat we twee gezichten hebben en dat daar niet mee te leven valt.’ Waarom heb ik dat destijds aangestipt? Geen idee, misschien hebt u er vandaag iets aan (wat ik betwijfel.) Tijd om af te ronden: Lidl heeft het brood van mijn voorkeur nog maar zelden in de rekken staan, meergranenbrood, licht, het personeel weet ook niet hoe dat komt, iemand denkt dat het op den duur helemaal uit het aanbod verdwijnt, hij weet ook niet wat ik dan moet eten. Een winkelende medemens zegt dat zij dat brood ook zal missen en voegt eraan toe dat Linda, die vroeger schuin over mijn deur woonde, gestorven is, twee jaar geleden al. Neen, dat wist ik niet. Nu zoek ik nog een ongeïnspireerde illustratie om hierboven te plaatsen. Morgen beter.
Flor Vandekerckhove

(°) A.L. Snijders. Het oog van de naald. 2018. AFDH uitgevers. 235 pp.

1 opmerking:

Anoniem zei

Zelfs dit stukje is de moeite waard, en grappig👋😉🙃🌝.