dinsdag 6 augustus 2024

Drie keer hand in hand met beeldend kunstenaars

gif van americanmasters


OVERAL ligt inspiratie. Ik heb Vijf verhalen geïnspireerd door de kusttram↗︎, drie keer zwaai ik vrouwen van de visserij↗︎ lof toe en ik bezing Bredene↗︎ als ware het de muze zelve. Soms trek ik in een gedicht op met een kunstenaar, waarbij ik op mijn manier eer betuig aan diens oeuvre, zoals hieronder. (Flor Vandekerckhove)

1. De eerste zon is een gedicht dat al kiemt van in de vroege jaren negentig. Ik voltooi het in 2020 en laat me daarin inspireren door de schilders Luc Martinsen, Etienne Elias (†) en Charles Drybergh (†). Toen brak de eerste zon door. /Charly hield op met krabben aan zijn aars, /Luc en Etienne stopten met hun wild geraas. /Opeens, ’t was ongehoord, zweeg ook de zee: www.youtube.com/watch?v=hN-LpT548qY&t=49s

 

2. Van 2020 dateert ook het gedicht De kwestie van de blauwe Cadillac. Muziek is van Dimer Geedts en tekeningen zijn van illustrator en graficus Jo Clauwaert die daarmee een ode aan Hank Williamsbrengt. Ik ben in deze niet de sheriff, maar toch wel diens deputyDe Sheriff had de peuk in ‘t gras gekeild en er daarna /Met de top van zijn laars het vuur uitgeduwd /Zelf had ik uit de zadeltas het schrijfgerief genomen /Om nauwlettend te noteren wat hij me dicteren zou: www.youtube.com/watch?v=0foMery6G-I


3. Momentum is een gedicht dat spoort met de schilderkunst van Dirk Roose. Dit is hoe zo'n schilder volgens mij aan ’t werk gaat: Het ankertouw wordt losgegooid met aan boord de meester  / Magiër die de penselen schikt van klein naar groot en kleur / Stoffen van blauw naar rood terwijl de boot in volle vaart naar /Verre vaarten vaart waar ’t witte blad al volop schrik vergaart: www.youtube.com/watch?v=Gvk0SmNhwZQ&t=25s

Eerste zon 325; Cadillac 268; Momentum: 264.

Geen opmerkingen: