— Maksim Gorki (links), met Genrikh Yagoda, zijn vermeende moordenaar. — |
Wanneer het sociale leven een rustig beekje is dat naar zijn onbekende maar
verafgelegen monding kabbelt, heeft het kunstbedrijf niet erg veel om ’t lijf. Deze
publiceert een boek, gene produceert een doek, de componist rijgt de noten aan
elkaar en de beeldhouwer kapt & last wat hem belieft… Stormen veroorzaakt
het zelden of ’t zou, tijdens de vernissage, in een glas cava moeten zijn.
Wanneer het sociale beekje evenwel een waterval nadert, wordt de
kunstenaar, net als iedereen, door het kolkende water meegesleurd. Betekenis overspoelt
je roman. Mensen horen in je muziekstuk iets wat niemand eerder daarin heeft opgemerkt. Alles wat de kunstenaar nu maakt, wordt toegevoegd aan — en versterkt — de
kolkende massa water, op weg naar wat onbekend is, maar wel gevaarlijk dichterbij komt. Het kunstwerk krijgt in die omstandigheden, zo maakt deze spetterende
metafoor duidelijk, een voorheen ongeziene betekenis, en daarmee verwerft ook
de maker ervan een indrukwekkende positie.
Dat verklaart het bijna onverklaarbare. Kunstenaars die de kans krijgen
om aan die vernietigende waterval te ontsnappen, blijken dat niet te doen. Zij
die door het woeste watergeweld op de oever gesmeten worden, springen, vreemd
genoeg, weer in de kolkende stroom. Met alle gevolgen van dien.
Eerder heb ik hier en daar al over Isaak Babel (1894-1939) geschreven,
mijn lievelingsauteur. Babel had Stalin kunnen ontvluchten, maar hij heeft het
niet gedaan. Uit Parijs is hij vrijwillig naar zijn land teruggekeerd en hij heeft
dat met de dood bekocht. Zijn laatste woorden: 'Ik vraag maar één ding. Laat me mijn werk
afmaken.' Ook over Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) heb ik her en der al een stukje geschreven. In dat laatste heb
ik het over een merkwaardig toeval, waardoor Sjostakovitsj in 1937 op het
nippertje aan een gewisse dood ontsnapt. Waarna de componist naar huis gaat en daar
doet wat Isaak Babel ook had willen doen: zijn werk voortzetten.
In de Stalinbiografie die Trotski geschreven heeft, blijft mijn oog
hangen aan de passage waarin de biograaf het over de dood van Maksim Gorki
(1868-1936) heeft. Die schrijver is in ’t jaar van zijn dood, zo meent Trotski:
‘noch samenzweerder noch politicus. Hij
was een weekhartig oud man, een verdediger van de verdrukten, iemand van
sentimentele protesten. (…) Hij correspondeerde met Europese schrijvers; kreeg
bezoek van buitenlanders; de verdrukten kwamen bij hem met hun klachten; hij
had macht over de openbare mening. (…)’ Wat Trotski vervolgens suggereert is dat Gorki op bevel van
Stalin vergiftigd wordt. En dat Stalin vervolgens de uitvoerders van de
gifmoord liquideert.
Dat laatste is zeker waar. Er is een proces geweest waarin de vermeende
moordenaars terechtgesteld worden. Maar vandaag is er eensgezindheid: Gorki werd door niemand vermoord.
Ik heb zojuist een boek dichtgeklapt dat het daarover heeft. Het is een
heel rijk boek en het kan haast niet anders of dat ik het er later nog over heb.
Maar de titel — The Murder of Maxim Gorky
— waarmaken doet het niet. De lezer heeft al bijna 400 bladzijden achter de
kiezen wanneer daar onomwonden staat dat we niet echt weten hoe Gorki om het
leven gekomen is. Het is en blijft, zo schrijft de auteur, een raadsel.
Even boeiend is evenwel de vraag waarom Gorki naar Rusland weergekeerd
is. Lenin had hem in 1921 naar het buitenland gestuurd. Stalin haalt hem in
1931 terug. Er zijn veel redenen waarom Gorki op Stalins uitnodiging ingaat.
Maar een ervan hijst hem tot op het niveau van Babel en Sjostakovitsj: hij wil
zijn werk afmaken. Net zoals Babel en Sjostakovitsj dat doen, maakt ook
Gorki de woorden van Luther tot de zijne: ‘Hier
sta ik, ik kan niet anders’.
Flor Vandekerckhove
° Leon Trotski. Stalin, de
man en zijn invloed. 2005. Soesterberg, uitg. Aspect. 575 bladzijden.
° Arkady Vaksberg. The Murder of Maxim Gorky. A secret Execution. 2007. New York, Enigma Books. 421 bladzijden.
° Arkady Vaksberg. The Murder of Maxim Gorky. A secret Execution. 2007. New York, Enigma Books. 421 bladzijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten