dinsdag 23 juni 2015

Een verliefde kleuter

1. Kleuteronderwijzeres Elvire Casier (nieuwe info leert ons dat dit niet klopt, zie onderstaande reacties); 2. Rudy Hoorens (telg van uitbaters hotel Helvetia); 3.Nadine Vansieleghem (klopt wellicht niet, want de foto zou van voor haar geboorte dateren, zie onderstaande reacties.); 4. Mireille Vanblaere; 5. ?; 6. Rita Poppe; 7. Magda Jonckheere. Op de foto staat wellicht ook Bernard Depoorter maar we weten niet waar, Mireille Vanblaere vermoedt dat hij achter het nummer 9 staat. 10. zou, volgens Luc Blomme, Guido Segaert zijn: 'Zijn pa had een beenhouwerij in de Prins Karellaan, t.o. de kerk.' Achter 11 Lucien Tas; 12. Fernand Tas; Op 14 Norbert Portier, zoon van de melkboer. Op 16: Marc Blomme, op 17: Luc Blomme; 18. Verleen (Verleene?); 20 Devos; 21. Norbert Vermeersch. Van het meisje achter nummer 22 weet Mireille dat ze Lea heet en nummer 23, zou ikzelf zijn, wat evenwel betwijfeld wordt door Bert Tas en nu ook door mij, want Luc Blomme weet dat die foto van voor mijn geboorte dateert, zie onderstaande reactie.) Mochten er lezers zijn die nog namen kunnen toevoegen, dan zou ik hen zeer dankbaar zijn.

Veel herinneringen die ik in deze blog ophaal voeren me weer naar het Bredene van mijn kindertijd. Soms ontmoet ik onderweg iemand die daarin een wijle met me meegaat. Dat is ook wat Mireille Vanblaere doet wanneer ze me bovenstaande foto opstuurt. Ze schrijft: ‘Flor, ik heb hier nog een klein fotootje gevonden maar ’t is niet zo duidelijk. ik probeer de namen te geven, vanaf de bovenste rij, van links naar rechts: Rudy Vanhoren - dat kleine meisje weet ik niet - Mireille Vanblaere - volgende weet ik niet - Rita Poppe - Magda Jonkheere - Bernard Depoorter (?) Marc en Luc Blomme, links onder: Tas - het kleine donkerharige meisje Lea - en zou jij dat niet zijn, uiterst rechts met dat donker pulletje aan? Er zat daar zeker nog een Tas.’ Intussen hebben enkele betrokkenen de virtuele koppen bij elkaar gestoken en staan we alweer een stap verder (zie onderschrift).
Alhoewel ik inderdaad zelf op die foto sta — het jongetje achter nummer 23 — heb ik geen enkele herinnering aan dat fotomoment. Maar wie ikzelf ogenblikkelijk herkend heb is kleuteronderwijzeres Elvire Casier die bovenaan de mooi opgestelde piramide uittorent. Geen twijfel mogelijk! Dat ik haar meteen herken heeft een oorzaak. Als kleuter was ik een beetje verliefd op haar. Ik heb daar al eerder over verteld in een stuk dat Toekomstplannen heet en waarin ik mijn kinderverliefdheden oplijst: ‘Verliefd was ik daarvoor al op juffrouw Elvire Casier geweest, de kleuterleidster met overdadig veel krulhaar. Daar kon ik echter niet mee trouwen, want er waren ook andere jongens ‘op haar’. Allemaal eigenlijk. Bovendien was juffrouw Elvire al gauw weer weg. ’t Zal een interim geweest zijn. Voor de rest werd dat onderwijs bevolkt door nonnen waarbij ik me geen zwart krulhaar wilde voorstellen.’ Ook in mijn half verzonnen autobiografie Gauw! vermeld ik die kleuterjuf, maar dan zijdelings: ‘Maar laten we terugkeren naar 1949. Lang kan ik in de materniteit niet blijven, want mijn ouders zijn kleine zelfstandigen en het moet vooruit gaan. Ik neem afscheid van de verpleegster die Elvire Casier heet, een jonge vrouw, zwart haar, overdadig veel krullen, grote mond, fijne lippen. Ze ruikt lekker — Sunlight! Ze ziet er exact uit als mijn eerste kleuterjuffrouw en ze heeft merkwaardig genoeg ook dezelfde naam. Ik ben verliefd op haar, maar ik ben kansloos, want kijk, de kamer is alweer bezet door een andere moeder die alweer een nieuwe mens ter wereld gebracht heeft. Ik begrijp voor ‘t eerst dat er in ’t leven nooit een weg terug is, vanaf nu gaat het alleen maar voorwaarts. Het is een schokkende ervaring, waarmee ik nog moet leren leven.’ Maar wat ik eigenlijk zeggen wil: bekijk die foto nog eens en geef toe dat mijn beschrijving, meer dan zestig jaar na dato, erg accuraat is. Zo zie je nog maar eens hoe waar het is, wat men daarover zegt: je vergeet je eerste niet. [Dat mag waar zijn, je verwart die eerste blijkbaar ook soms met iemand anders, zo leer ik uit onderstaande reacties.]

Flor Vandekerckhove
PS: Andere Bredense klasfoto’s vind je hier, daar en ginder.
Een reactie plaatsen