maandag 1 juni 2015

Schoolreis


— Al het onderstaande over en weer geschrijf levert volgend voorlopig resultaat. (1) Robert Tas of François Vanhoof; (2) Van Slembrouck; (3) François of Marcel Dhaenekint; (4) Fernand Moeyaert; (5) Freddy Versluys; (6) Flor Vandekerckhove; (7) Bert Tas; (8) Leopold Smets; (9); (10) Koenraad Levecke (†); (11) John Brouwers; (12) Albert Declercq (13) Ivan Steen; (14) Jacques Malfait; (15) Kamiel Vermeersch; (16) Hubert Steen of Arie Decoo; (17) Erik Poppe; (18) Gilbert Devos; (19) Ivan Schamp; (20) Willy Versluys; (21) Hugo Pauwels; (22); (23) Marcel Derdeyn; (24) Noël Vanlerberghe; (25) Gilbert Boey; (26) Leon Jourdain?; (27) Jef Decraemer; (28) Ronny Verlee; (29) Louis Vancleven (†); (30) Jan Poppe; (31) Johan Loy; (32) Jos Praet; (33) Patrick Vanmolle of Robert Devisch; (34) Leon Jourdain? of Albert Vanhille?; (35); (36) Huub Derdeyn; (37); (38); (39) Gilbert Conneye; (40)-(43); (44) Robert Willaert; (45); (46); (47); (48); (49) Dirk Berghmans; (50)-(54): (55) een onbekende onderwijzer van de eerste graad? Of een leerling, eventueel Nierinck; (56); (57) Danny Crabeels. —



’s Morgens smeerde moeder mijn boterhammen. De autobus stond al klaar. Deze twee zinnen mochten we geenszins gebruiken om een opstel aan te vatten dat als onderwerp Onze schoolreis droeg. Er was niets mis met die zinnen, maar meester Blomme had ze al te veel aan ’t begin van een opstel zien staan, hij had liever dat we origineel waren. Ik denk dat dit het eerste inhoudelijke schrijfadvies is dat ik ooit mocht krijgen: wees origineel!
Op bovenstaande foto staat die meester Blomme helemaal rechts, met hoed (*). Hij gaf les aan de oudste leerlingen van de katholieke basisschool van Bredene Duinen. Tot daar de zekerheden (die er inmiddels al geen meer blijken te zijn, zie de onderstaande errata en addenda achter de asterisk *) . Die foto plaatst me voor veel vraagtekens. Zoals deze: waarom droeg een buschauffeur destijds eigenlijk een apothekersschort? En ook deze: in welk jaar werd deze foto geschoten? Waarheen ging die schoolreis? En sta ik daar eigenlijk zelf wel op? Ik twijfel, want de foto komt niet uit mijn persoonlijke collectie, hij werd me lang geleden door iemand toegestuurd en ik weet niet meer door wie. Het zou kunnen dat ik op die foto te vinden ben, want ik zie, onderaan, geknield, een aantal van mijn klasgenootjes. Anderzijds mis ik er ook wel een pak. Waarom staan de enen er wel op en de anderen niet? En behoor ik tot de eerste dan wel tot de tweede categorie? Ik verkeer dus in onzekerheid, maar als ik op die foto sta dan is het onder het nummer zes, het jongetje dat me ’t minst vreemd is, maar dat toch ietwat dikker oogt dan ik dat van mezelf herinner. De eerste drie herken is niet, maar 1 zou toch wel Robert Tas kunnen zijn, zo zeg ik in grote onzekerheid. 2 en 3 worden door Hugo Pauwels herkend als op 2 Van Slembroeck en op 3 François Dhaenekint. Onder nummer 4 meen ik Fernand Moeyaert te herkennen. Nummer 5 herken ik wel, maar ik ben diens naam vergeten (*), 6 zou dan ondergetekende zijn, maar misschien ook niet, 7 is misschien wel Bert Tas, 8 is ongetwijfeld Leopold Smets, 9 is me onbekend, maar de jongen onder het nummer 10 is wijlen Koenraad Levecke en 11 is Johan Brouwers. Naast hem zit Albert Declercq op 12, 13 ? (*), 14 is wellicht Jacques Malfait, 15 ? (*), 16 ?, de jongen met het nummer 17, zou dat Erik Poppe kunnen zijn? 18 is, zo denk ik wel, Devos (heette die Fernand of verwar ik die voornaam met een andere Devos), 19 heeft trekken van Ivan Schamp (*), 20 ? (*), Is dat Hugo Pauwels onder 21? (*), 22 ?, 23 (*), 24 ?, 25 Gilbert Boey, 26 ?, 27 ?, 28 ? (*), 29 is wijlen Louis Vancleven, 30 (*), 31 (*), 32 ?, 33 is dat Patrick Van Molle? (*) ik herken hem niet maar die jongen heeft er wel de allures van. 34 is Huub Derdeyn, 35 ?, 36 ?. Van 37 t.e.m. 56 herken ik niemand meer, maar 44 laat me enigszins aan wijlen Robert Willaert denken en de jongen met de zonnebril onder 57 kan Danny Crabeels zijn. Hugo Pauwels denkt dat 39 misschien wel Gilbert Conneye is en op 49 herkent hij Dirk Berghmans.
U begrijpt dat nu een oproep volgt om me aan de andere namen te helpen, alsmede om me te corrigeren waar ik me vergis. Nog iets: ik zie dat de cijfers die ik op de figuren aangebracht heb maar moeilijk leesbaar zijn. Het helpt als je de foto aanklikt en vergroot. Zelf probeer ik er nog iets aan te doen, maar 't zal vandaag niet zijn.
Flor Vandekerckhove
(*) Errata & addenda: Volgens Jan Poppe is de man met de hoed niet Blomme, maar meester Rotsaert die les gaf aan de eerste- en tweedejaars. Huub Derdeyn stuurde hieronder een reactie waarin hij de mening van Jan Poppe bevestigt: het is wel degelijk meester Rotsaert. En hij herkent achter het nummer 23 haast zeker zijn broer Marcel Derdeyn. Die laatste bevestigt: 23 is Marcel Derdeyn. Jan Poppe herkent zichzelf in het nummer 30 en hij vermoedt dat nr 31 Johan Loy is. Ivan Schamp herkent zichzelf en bevestigt daarmee mijn vermoeden: Schamp draagt op de foto wel degelijk het nummer 19. Ook Hugo Pauwels bevestigt: je vindt hem achter het nummer 21. Pauwels levert nog namen, maar hij twijfelt een beetje bij de namen waar hij een vraagteken achter plaatst. Op 2. Van Slembroek ?; 3. François Dhaenekint; 5. Noël Vanlerberghe; 13. Ivan Steen; 15. Billiet; 20. Willy Versluys; 28. Verlee ? [Inderdaad, Ronny denk ik]; 33. Devisch ?; 39. Gilbert Conneye ?; 49. Dirk Berghmans. Willy Vanhooren bevestigt: achter 44 staat inderdaad Robert Willaert. Hij herkent ook Kamiel Vermeersch achter het nummer 15. Oud-burgemeester Willy Vanhooren meldt dat hij zelf ook nog in de klas van meester Rotsaert gezeten heeft, daarom vraagt hij in welk jaar die foto gemaakt werd. Als ik ervan uitga dat ik toen in 't eerste studiejaar zat dan kan dat 1957 geweest zijn. Met de nadruk op kàn.

P.S.: Intussen heb ik nog een stuk over een schoolreis gepost. Die greep plaats in 1945 en we kennen al de namen van degenen die op de groepsfoto staan. Klik hier.


Een reactie plaatsen