SOMS vind ik een kunstwerk geslaagd… om een verkeerde reden. Dat is bijvoorbeeld het geval
voor de monumentale Rock Strangers
van Arne Quinze op de Oostendse Zeedijk. In een stukje, dat je hier⇲ vindt, schrijf ik (hoogdravend, 'k weet het): ‘Ook zij staan op de rand van land en
water, waar ze getuigen van de impasse van deze maatschappij. Voor de burgers die er vlak achter wonen zijn het daardoor echt wel
hinderlijke beelden. Van zodra ze uit het raam kijken, zien ze daar
die opdringerige Rock Strangers
staan die hen genadeloos wijzen op een genetisch gebrek in hún kapitalisme! — dat niet in staat is de tegenstelling van natuur en
cultuur in een synthese te overstijgen.' Ik denk niet dat Arne Quinze dat op ‘t oog had toen
hij die beelden daar liet plaatsen. En het Oostendse stadsbestuur nog minder!
Iets
soortgelijks ervaar ik met de ‘reclameposter’ Made in heaven (1989) van Jeff Koons. Het beeld maakt
deel uit van een reeks, waarbij het ene al explicieter is dan het andere. Wat
we zien is een koppel tijdens het vrijen. De afgebeelde man is Koons zelve, de
vrouw is diens toenmalige echtgenote Ilona Staller, ook bekend als pornoactrice
Cicciolina. Op de website van Tate Britain lees ik dat Koons daarmee de grenzen tussen kunst en
pornografie wil opblazen en dat hij dat doet om de geldende artistieke smaak te
bevragen. Zelf vind ik dat werk bijzonder geslaagd om een andere reden. Een
reclameposter wordt immers geproduceerd om de verkoop aan te zwengelen. Wat dit
kunstwerk-reclamebord ons zegt is dat zowel kunst (in de figuur van Jeff Koons)
als porno (in de figuur van Ilona Staller) marktproducten zijn.
Ze moeten meedraaien in de winstmachine willen ze enige
maatschappelijke betekenis hebben. Wat Made
in Heaven ons toont is dat het kapitalisme alles tot handelswaar herleidt.
Misschien
vindt u Made in Heaven een pervers
beeld. Ik vind dat eigenlijk ook, maar weer om de verkeerde reden. Ik
situeer die perversie niet in het getoonde, maar in het maatschappelijk
systeem dat het tot handelswaar reduceert. (Ik moet echt leren om daar een beetje minder hoogdravend over te schrijven.) Het ensceneren, uitbeelden, produceren en bekijken van expliciete seks is
een bezigheid waaraan een mens genoegen kan beleven. 't Is trouwens maar seks en, als 't goed gedaan is, mag er zelfs gelachen worden. Pervers wordt het doordat het in de geldstroom terechtkomt.
Made in Heaven is, net als de Rock Strangers van Arne Quinze, een groots kunstwerk en beide zijn ze weerzinwekkend in hun concreetheid.
Made in Heaven is, net als de Rock Strangers van Arne Quinze, een groots kunstwerk en beide zijn ze weerzinwekkend in hun concreetheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten