woensdag 3 juni 2015

Schoolreis 2


De voorgaande blogpost die ook Schoolreis heette herinnerde me eraan dat ik nòg een beeld van een schoolreis liggen had. Ook dat beeld werd me lang geleden toegestuurd en net zoals het met de foto uit het vorige stuk het geval was, weet ik niet meer wie dat deed. Deze keer was het geen foto, maar een afdruk van zo’n foto. Intussen heb ik van Mireille Vanblaere het origineel toegestuurd gekregen. Ik heb de afdruk weggegooid en de originele foto in de plaats gezet. Die is uiteraard veel duidelijker dan de afdruk die er eerst stond. Het onderschrift zegt ons dat de foto in 1945 genomen werd en dat het ter gelegenheid van een schoolreis was die helemaal naar Dadizele ging. Mireille Vanblaere trekt het jaartal 1945 in twijfel. Volgens haar kan 't best een foto zijn uit… 1954. Weer betreft het de katholieke school van Bredene Duinen, maar nu zijn ‘t (vooral) meisjes. Wat er op dat blad ook duidelijk te lezen valt zijn de namen, waardoor we alle personen die op het beeld staan kunnen benoemen. Alhoewel er ook hier weer enige twijfel te ontplooien valt. Eerst schrijf ik over wat op dat blad staat. Onderaan van links naar rechts zijn dat: Bernarde (sic) Deputter, Ivan Cornelis, Liliane Seys, Lucrese Depoorter, Nadine Vansevenant, Liliane Gevaert, Liliane Chicau. Op de tweede rij: Henriette Bultinck, Dina Clybouw, Thérèse Rosseel, Liliane Schreus, Mireille Vanblaere, Hilda Vanspeybrouck, Jeanine Barzeele, Griet Vermeersch, Eliane Steen. Derde rij: Nelly Maes, Annie Hoorens, Rita Hoorens, Anita Vandenbossche, Hilda Holders, mijn tante Erna Vandekerckhove, de lerares Maria Lams, Georgette Decoster, Monique Huyghe, Christiane Loy, zuster Marie-Philomène. Op de vierde rij: Brigitte Mesdaghe (sic), Simons Samyn, zuster Céline, José Maes, Jenny Portier, Maria Wachtelare, Lucienne Verbeke, Marie-Céline Vermeersch, Germaine Van Loo, mijn tante Jenny Vandekerckhove en Jeannine Allaert.
En nu de twijfels. Op de eerste rij staan acht personen. Toch worden er maar zeven namen vernoemd. Mag ik ervan uitgaan dat de eerste persoon, die links een beetje apart op die rij staat, iemand van de staf is? Neen, zegt Mireille me nu. Dat is Henriette Bultinck. Rechts naast haar staan twee jongetjes. Een ervan heet Ivan Cornelis, maar hoe heet de andere? Zou dat de vernoemde Bernarde Deputter zijn? Hebt u die meisjesnaam al ergens eerder gehoord, Bernarde? En is dat geen jongetje dat daar staat, dat ventje met zijn broekje aan? Had daar niet Bernard Deputter moeten staan? En wat doen die twee jongens eigenlijk tussen al dat vrouwvolk? Want ik herinner me het midden van de vorige eeuw toch als een tijd waarin het mannelijke kordaat van het vrouwelijke gescheiden werd. Volgens Mireille vergis ik me, want de kleuterklassen waren gemengd, Bernard en Ivan zaten in de kleuterklas. Ook stuurt ze me een bijkomende foto op van die schoolreis. Daarop staat onderwijzeres Lams met enkele meisjes. Ik denk dat ik Mireille Vanblaere herken als het meisje dat vooraan staat.
En als u nu ook nog alhier even wilt kijken naar die foto van een andere schoolreis, dan schieten je daarvan misschien nog enkele namen te binnen. Laat ’t me desgevallend weten.
Flor Vandekerckhove
Een reactie plaatsen